Propolisduk

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14267

    Snart ska jag lägga på ett linnetyg istället för täckskiva i ett samhälle. Jag har hört om biodlare i Litauen som gjorde så för att få en propolistäckt duk till hösten. Sen är det bara att klippa lagom stora bitar och fästa med sårtejp när man behöver ett plåster. Någon som har provat?

    #15753

    Intressant idé , fast bör man inte rensa bort annat än propolis som eventuellt fastar i duken?

    mvh edward 😛

    #15759

    Inte enligt ”receptet” jag fick.  Kanske inget för sjukvården att satsa på, men väl för Biodlaren med småskråmor. Propolis ska ju vara bakteriedödande.

    #15760

    Löser 70% finsprit Propolis? Jag har 12 liter.  ;D

    #15770

    Propolis är en mycket bra produkt från bikupan. I Rumänien är det godkänd av Läkemedelsverket  som alternativ för antibiotika. Själv har jag provat på en sår som ville inte ge upp på några månader. Jag blandade propolis och honung och satte på såren. Det gick bort på några daggar.
    Det bästa sett att ta propolis ut från duken är att frysa den och sen rulla och trycka. Det ramlar själv.
    Det finns propolisgaller också.
    Tänk på att du ska ha en luft spalt mellan duken /galler och tak så att bina får drag annars : får du ingen propolis. 🙂

    #15798

    Sten-Åke: det blir mycket propolis till 12 l sprit. Tror att alkoholhalten räcker men vet inte då jag inte testat.
    Monica: vitsen med duken är att man klipper ut små bitar som man lägger direkt på såret.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in