Puckelmor vs oparad drottning

Hem Forum Praktisk biodling Puckelmor vs oparad drottning

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15016

    Jag har fått ett samhälle som börjat puckla.  >:(

    Det jag undrar nu är vad som händer om jag släpper av en oparad drottning på flustret till kupan. Jag har hört biodlare som gjort så när man vill byta ut en gammal drottning, helt enkelt låter en oparad som inte utvecklat så mycket feromonlukt gå in och sticka ner den gamla.

    Skulle det kunna funka även på en puckelmor, eller är puckelmoren alltför annorlunda för att ungdrottningen ska hitta henne/anses utgöra ett hot?

    Jag vet att det mest rationella är att fimpa hela samhället, minst jobb och mest effektivt, men eftersom jag har några drottningpuppor på gång tänkte jag eventuellt prova att bara släppa in en nykläckt dam i kupan.

    Alternativt att man stjälper ut alla bina en bra bit bort, 100 meter, och sedan när flygbina återvänder möter de en yngdrottning i ”nya” kupan.

    Någon som gjort erfarenheter av sånt här ”klydd” innan? ;D

    #19118

    Hur svårt det är tror jag beror på om det är en pucklande drottning eller pucklande arbetsbi. En pucklande drottning hade jag förra året, bara att leta upp henne, ta bort henne o tillsätta ny drottning eller visecell.
    Om pucklande arbetsbi skulle jag nog föreslå att tillsätta visecell, nog betydligt troligare att det blir accepterat än en ungdrottning. Men högst osäkert. Och oavsett måste nog ungbin eller täckt yngel tillsättas, oftast brist på ungbin i sådana här samhällen.

    #19120

    Sannolikt en pucklande drottning. Hon försökte para sig i början på juni, och då hade vi inte för varmt här nere i Skåne.

    Blir att leta ordentligt nästa gång jag öppnar på locket..

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in