Ramar från Biredskapsfabriken

Hem Forum Redskap Ramar från Biredskapsfabriken

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15418

    Fick hem ramar jag beställt från Biredskapsfabriken idag, färdigspikade. Blev dock lite förvirrad då det istället för den där runda avståndshylsan med ett ”ben” satt motsvarande små märlor som avståndsstift på kortsidan. Brukar de se ut så från denna leverantör? Hur fäster jag tråden på bästa sätt med denna konstruktion när jag trådar ramarna? /Förvirrad nybörjare

    #20121

    Du kan fästa tråden precis var du vill. Några sätter dem i avståndsstiftet några slår i en extra spik där tråden slutar och börjar. Använd rostfri tråd (håller bäst när de senare lämnas till tvätt och ursmältning av gammalt vax)

    #20122

    Tack, då gör vi så, inte konstigare än så 🙂

    #20123

    Ett tips som många nybörjare tacksamt tar till sig:
    Någon gång på förra årtusendet, då igelkotten var slät, så var det en oskriven regel inom SBR att trådens ändar skulle fästas i överlisten. Många är de biodlare som stuckit sig mer än en gång på de nål-vassa ändarna av tråden genom detta nästintill korkade förfarande.

    Naturligtvis skall trådens ändar fästas i nedre listen.

    #20163

    Tack!! Jag tillhör dem som av gammal vana alltid fäster tråden i överlisten för att jag fått lärt mig att det är så det ska vara. Att jag inte listat ut det självklara att den ska sitta i underlisten  :-[. Men där sitter den från och med nu!  🙂

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in