Ramblandning

Hem Forum Praktisk biodling Ramblandning

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14802

    I ”Min andra sommar som biodlare” står bl a:”Du kan med fördel blanda ramar med utbyggt vax med mellanväggar”.

    I ”Bin till nytta och nöje” står bl a:”Varva inte mellanväggar och utbyggda ramar…”.

    Vad gäller?

    #18574

    Om man blandar kan det ibland leda till att de utbyggda byggs på och blir mycket bredare medan mellanväggarna bara får ett fördjupat mönster. Men det blir bara så ibland, förmodligen beror det på aktuell åldersfördelning i samhället och dragförhållanden.

    Jag håller normalt de utbyggda samlade snarare än blandat varannan. Jag upplever att bina utnyttjar de utbyggda bättre då och det är det viktigaste på lång sikt. Å andra sidan byggs mellanväggarna ut snabbare om de står varannan.

    #18575

    Verkar som bisamhällen bygger olika ”snyggt” och jag är rätt säker på att det finns en genetisk komponent inblandad. En del hanterar tomrum bra medan andra tjockar till det, även vid samma drag, kuptyp, driftform och bigård. Tyvärr hjälper det inte alltid att samla tomma ramar för bina kan bygga i vågor så just dom ramarna passar som pusselbitar tjockleksmässigt. Eller ännu värre bygga tvärgående bryggor  🙁

    Byggbeteende är (en av många egenskaper) som om min hypotes stämmer borde lyftas fram mer som bedömningkriterie  vid tester och urval för avel. En kupa med snygga välbyggda ramar utan vildbyggen snabbar ju upp skötseln väsentligt.

    Mvh /M

    #18576

    Jag har upplevt något väldigt intressant sedan vi började med drönarbortskärning för några år sedan. Då bina har en ram i varje yngellåda där de får bygga fritt, så blir resterande kakor mycket snyggare utbyggda upplever vi. Kanske ”tvingar” man bina att bygga in drönarceller och konstigheter om de får standardmellanväggar i alla sina ramar?

    Vi har LN i yngelrummen och HLS i skattlådorna. Till drönarbygge sätter vi i en HLS-ram som ram nr tre från sidan i varje yngelrum. Under underlisten bygger de då fritt en remsa drönarbygge, som skärs bort var tjugonde dag. Efter några rundor på vår/försommar blir det dessutom en inte så oansenlig klump vax i solvaxsmältaren av dessa remsor…

    mvh

    #18581

    Byggbeteende är (en av många egenskaper) som om min hypotes stämmer borde lyftas fram mer som bedömningkriterie  vid tester och urval för avel. En kupa med snygga välbyggda ramar utan vildbyggen snabbar ju upp skötseln väsentligt.

    Ja det ger en dramatisk skillnad. Vilket leder till en en helt annan fråga kanske för en annan tråd, alla biodlare har inte samma krav/behov på sina bin. Jag tror det är stor skillnad på kraven om man har bina i en villatrådgård eller i ett antal utbigårdar i landsbygd.

    #18582

    Att bina bygger tjockare ramar i bland är för att normalt när de bygger själva så varierar de tjockleken på vaxkakorna beroende på vad som ska förvaras i, om bina bygger fritt blir honungsramar betydligt tjockare. 

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in