Ramfodrare 1L och 2.5L

Hem Forum Redskap Ramfodrare 1L och 2.5L

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14392

    Jag har foderramar till avläggarbigården (som tar två platser) och som Buckfast bina sölar ner med kittvax och allt möjligt de förmår prestera i byggväg.
    Det tar ibland 1-2 timmar att skrapa rent och göra dem så rena det bara går.

    Finns det foderramar som är mindre mottagliga för svartbyggen, där kletet släpper med t ex högtyck?

    2d5201262234P7dd1.jpg

    #16459

    De jag har är 1-ramars för LN som jag köpte från LPs för flera år sedan. Det är inga större problem med dem, bara lite vildbygge, det är allt. MEN ungefär 10% av de oparade ungdrottningarna förirrar sig ner i foderramen och kommer inte upp (eller hittar de inte upp). Parade drottningar däremot håller sig på ramarna, men saknar jag en ungdrottning i en avläggare med foderram kollar jag numera alltid i foderramen och är det inte lättflytande skakar jag ur bina. Skakar alltid inne i kupan med bortlyfta ramar men det händer ändå att de unga madamerna flyger sin väg när man håller på, då gäller det att vara snabb för de har kanske inte hunnit ut och orientera sig. Som tur är hörs de annorlunda när de flyger och brukar landa nära.

    Så jag är inte säker på att en mindre bivänlig yta är rätt väg att gå.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in