Rengöring efter utsot

Hem Forum Praktisk biodling Rengöring efter utsot

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15324

    Hur gör jag på bästa sätt ren en kupa som drabbats av utsot? Skrapa plus tvätta med kaustiksoda?

    #19910

    Exakt, och doppa därefter gärna de torkade delarna i Virkon S -lösning 1-2%. (Preben mfl brukar säga spraya med Virkon S, men att doppa i ett kar med lösning går väl 10-20 ggr snabbare…)

    #20239

    Hej, fortsätter på tråd fast gammal, då jag inte hittar nåt på andra ställen och rubrik är bra.

    Om man fått utsot och rensar, kan man ta hand om vaxet i kakor, kan man köra tex i ångavvaxare och sen använda vax, bör
    man behandla vaxet i så fall. En närliggande fråga är väl hur man kan ta dö på (ev.) nosema. (kan kanske använda ättiksångning som alternativ på lätt smutsade utbyggda kakor,eller biter det inte vid utsot)

    #20240

    Vaxet behöver bara smältas om för att inte bära Noseman vidare.

    Efter mekanisk rengöring, förslagsvis sodatvätt, skrapning eller flammning, så dödar Virkon S återstående Nosema.

    #20245

    OK, tack !
    finns det nåt bra sätt att se om det varit nosema som orsakat problemen (utsoten i 1a hand)

    samhället var nämligen svagt när jag ändå valde vintra in i höstas, så när jag sett att dom varit oroliga och velat ut tidigt
    (mycket tidigare än de andra och tyckt mig se att dom haft stora bakpartier, och hög dödlighet med många bin utrensade i
    förhållande till kupa) så har jag trott att det varit för att dom behövt äta mycket för att dom var så få för att hålla värme,
    men jag hade heller inte koll på foder riktigt ordentligt, dom fick behålla de kakor dom kom med plus socker 60%, så det kunde varit fodret,
    men sen har tanke nosema slagit mig
    SÅ jag har egetligen 3 olika möjliga orsaker, eller kombination.

    #20246

    OK, tack !
    finns det nåt bra sätt att se om det varit nosema som orsakat problemen (utsoten i 1a hand)

    Analys i mikroskop av nedfallna bin….

    #20247

    Kan man analysera nosema på gamla döda bin?
    Eller behöver de vara ”färska”?

    #20248

    Har hittat en text i Åke Hanssons bok, ang. Nosema;

    mikroskåo är det enda ”säkra”; men man kan tydligen få en fingervisning av att titta på färgen på mellantarmen:

    man ”ska dra ut tarmen genom att dra ut sista segmentet på bakkroppen” då ska mellantarmen komma ut, och är den vit så
    är det ett troligt tecken på nosema, medan om den är ljusbrun så är det inte så klart att det är N.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in