Rengöring!

Hem Forum Praktisk biodling Rengöring!

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14844

    Hej!
    Jag har nu hämtat slunga och ett stort antal lådor med ramar ifrån den biodlare som nu avvecklar. Jag har ett mastodontiskt arbete framför mig då många av ramarna har gammalt vax i sig och inte en enda av dem är hyffsat rengjorda, orden ”hej kom och hjälp mig” kommer osökt fram…

    Men det är bara att ta en i taget och skära ur och börja om! Jag vet att en del skrapar rent sina ramar men hur gör man annars? Tänker mig att skrapa varje ram är relativt tidskrävande och tänkte se hur ni andra gör när ni rengör ramar och lådor.

    Alla tips mottages tacksamt!
    Mvh Fredrik

    #18721

    Man smälter ur vaxet och sedan kokar man ramen i sodalösning. En del föreningar har gemensam utrustning för en ramtvättardag på vintern, på andra håll skickar man iväg ramarna till företag som tvättar dem åt den för en handfull kronor/styck.

    #18723

    Tack! Har försökt läsa mig till detta men det blir lite virrigt med alla steg och begrepp

    Min föregångare har gamla vedeldade kokkärl som använts till detta som jag nog ska adoptera och testa i helgen. Men man låter alltså ångan lösa upp vaxet som då droppar ner i vattnet under och sedan fiskar man upp vaxbitarna och smälter igen i en kastrull och häller vidare till ett spann för att låta stelna. Har jag förstått processen rätt ?

    #18724

    Det beror på vad du menar. Du kan inte skapa ånga från det vattnet där vaxet trillar ner, då kokar det över med risk för brand. Ångan behöver genereras från en annan källa, men har du två kärl är det nog rätt.

    #18726

    Det var en tråd på facebook beekepers- biodlare för ett par veckor sedan. Försök hitta den. En enkel. billig lösning. I korthet. tag en skattlåda borra ett hål i sidan och led in ånga från en ”tapetbortagare” kostnad ca 500 kr. Sätt en konformad plåt med hål i mitten och sätt detta på en tom skattlåda med en spann i mitten. Fungerar utmärkt och går ganska snabbt. Hoppas min kosta beskrivning är begriplig

    #18729

    Olof: det var så jag hade tänkt så tack för att du stoppade mig 🙂
    Olle: Jag förstår din beskrivning, verkar smidigt och enkelt. En bekant har en ångrengöringsgrej som genererar en del ånga, ska kanske prova med den innan jag investerar vidare. Ska man ha ett lock ovanpå en översta skattlådan för att stänga inne värme och så eller vill man ha en skorstenseffekt och låta ångan åka upp och valet droppa ner?

    Tack igen!

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in