Residuer i Vax och Honung

Hem Forum Kvalité i honungsproduktionen Residuer i Vax och Honung

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14486

    De här uppgifterna är från 1998. Finns det senare studier och finns det metoder att på ett enkelt sätt göra en vaxanalys med avseende på kända ämnen?

    /*
    Restsubstanser i bivax
    Användning av bekämpningsmedel inne i bisamhällen leder ofelbart till att binas produkter förorenas mer eller mindre. Fettlösliga ämnen kommer att hamna i vaxet i första hand och vattenlösliga preparat återfinns mest i honungen. Pyretroider, t.ex. fluvalinat i Apistan, är fettlösliga.
    Den utbredda användningen i Europa har inneburit att det är svårt att köpa vax
    utan bekämpningsmedelsrester. Dessutom visar det sig att pyretroiderna ackumuleras i bivaxet vid upprepad användning i bisamhället. Det sker nämligen inte någon nedbrytning
    i vaxet. Försök att avlägsna pyretroider från förorenat vax har inte fungerat. Utspädningseffekten när nytt vax produceras av bina blir alltså viktig för att på sikt hålla nere resterna av bekämpningsmedel i bivaxet.

    Använd finsilen!
    Fettlösliga bekämpningsmedel är ett mindre problem för honungen, men man kan inte helt bortse från det.
    Experiment visar nämligen att vissa substanser, bl.a. fluvalinat, diffunderar i små mängder från vax till honung. Honung som rymmer små vaxrester kan alltså innehålla höga halter av bekämpningsmedel. Det gäller för biodlarna att använda finsilen!
    Det kan säkert också vara störande för många honungskonsumenter att biodlarna använder bekämpningsmedel, som sedan kan påvisas i honungen.
    */

    Länk till källtext!
    http://www.slu.se/Documents/externwebben/overgripande-slu-dokument/popvet-dok/faktatradgard/pdf98/Tr.98-03.pdf

    #17168

    Det sker alltså viss nedbrytning av alla ämnen, men inte beskrivet hur och vad som sker i tiden. Utspädningseffekten är det enda man kan förlita sig till. Använder man plastramar och rollar ett tunnt lager på plastramen bygger bina ut hela ramen med nytt vax.
    Ett problem har varit att få tag på vax med minsta möjliga problem. Jag har lyckats skrapa ihop 600 kg. Men jag skulle vilja göra en vaxanalys.
    Mitt bästa år någonsin var 2012 med ett stort plus i räkenskaperna trots inköp av både helautomatisk avtäckningsmaskin, vaxskruv och en del hygienapparater för vaxhantering.
    Jag skulle vilja ha tillgång till en spektrometer och göra en del mätningar som jag tycker är intressanta för att få en bra uppfattning om vad som fungerar och inte fungerar (svart på vitt = faktaunderlag).
    Honungen har jag riktigt bra koll på och där kan jag göra en hel del mätningar.

    #17169

    Ja man kan undrar hur gamalt bi vax kan bli  ::)

    Om man återvinner vaxen hela tiden, så borde det finnas vax i omlopp som är äldre än många bi odlare  ???

    mvh edward  😛

    #17170

    Det finns intressanta artiklar att läsa om bivax, en produkt som bara blir intressantare ju mera man läser.
    http://www.bee-hexagon.net/files/file/fileE/Wax/WaxBook2.pdf

    #17171

    Jag hade en plan, mina Excel kurvor som visade (predikterade) att jag med lite flax skulle gå runt på eget vax efter år 5. Men det blev inte riktigt så då förra sässongen regnade bort och det byggdes mindre än föregående år. Det kostar honung/nektar att bygga vax.
    Underskottet blev 300 kg och då anskaffade jag det dubbla som förhoppningsvis blir det sista inköpta vaxet.  Men det är kanske fler som har haft optimistiska bedömningar. Det måste bli mera omsättning på vax för att biodlarsverige skall fungera i framtiden. Flera måste bygga in ett schema för vaxförnyelse och avyttra vax, bristen kommer att synas framöver och priset på vax är på väg upp.

    #17172

    Ny vaxutredning och nya KRAV regler är att vänta.
    http://www.krav.se/Documents/Regler/Biodling/Vaxutredningen%20rapport.pdf

    #17173

    Prover på snittar från två leverantörer. Det skiljer väldigt i både pris och kvalitet!

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in