sam-ersättning för bi jämställt med andra eu stöd

Hem Forum Allmän biodling sam-ersättning för bi jämställt med andra eu stöd

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14428

    Att det ligger en skrivelse ang ersättning för bisamhällen understecknad av förbundssekreteraren inom SBR talar väl för att ämnet är diskuterat i styrelsen.
    Tyvärr har vi som enskilda medlemmar en dålig insyn i vad som beslutas i styrelsen . Har begärt att det på något sätt skulle ges möjlighet för medlemmarna att få information löpande härom, antingen som Email eller på nätet.  Besluten till distriktsstyrelsen ges sällan den enskilde medlemmen förrän långt i efterhand om än alls.
    Min fråga blir då är denna skrivelse vi nu ser på forum en skrivelse som gått iväg någonstans, finns ingen adressat men väl en avsändare.
    För mig som biodlare som värnar om att vi skall sköta biodlingen på ett naturligt sätt känns det angeläget att detta diskuteras. Själv har vi en liten gård med djur som betas och där markerna hålls öppna och där vi erhåller ett litet stöd för miljön. Jag har länge funderat på varför stödet inte också kan tillerkännas för bin som nu har blivit djur.
    Sen kan man diskutera tycker jag vilka krav som skall ställas för ersättning. Själv följer jag de flesta av reglerna i skrivelsen ingen vingklippning, friparning ingen uppvärmning av honung ingen besprutning ingen apistan , apistanfritt vax men socker till invintring .
    Jag tror att vi kommer ganska långt så här. Vad som känns angeläget för mig är erkännandet att bina likt övriga djur kan ges stöd, och att vi diskuterar vad är en god djuromsorg för dessa djur.
    Först och främst känns det angeläget att SBR går ut med information om skrivelsen, ger den en adress , vart är den sänd eller är den ute på remiss, eller vart är vi på väg?

    #16722

    Jag tror inte på idén att man skall stödja biodling ekomomiskt på olika sätt. T ex genom att biodlaren skall få en summa för varje övervintrat samhälle eller för antalet samhällen som överlevt vintern på honung. Det slutar som alltid i ett kompensationssystem där administrationen kostar mer än kompensationen / bidragen.

    Jag tycker det finns ett bra inbyggt belöningssystem i dagens biodling – den som hjälper sina bin att överleva vintern, hjälper dem att hålla sig friska, väljer eller odlar drottningar och drönare med bra egenskaper, osv belönas med fler samhällen, som är lättare att hantera, och ger större skördar.

    Är det något man bör fundera över så är det honungspriset. De lokala bagerierna här i Järna tar utan en blinkning 40-50 kr för ett vedugnsbakat / surdegsbakat / långsamjäst / osv bröd – och i helgen stod folk i kö utanför bagerierna, nästan som i Sovjet när det begav sig.

    40-50 kr är ungefär vad en 1/2 kg's burk honung går loss på. I det perspektiet tycker jag svensk honung är billigt. Frågan är hur man får honung att göra sin resa från Pågens billiga industri formfranska till vedugnsbagarens exklusiva surdegsbröd?

    #16727

    Det var värst vad det hettar till i leden . Ingen från styrelsen har väl sagt att man måste jobba med invintring på honung . Ta det lite lugnt alla ni i ”rapport gruppen”. Angående surdegsbröd håller jag helt med i relation till Pågens. Själv bakar jag och säljer surdegs bröd och säljer också kallslungad houng. Jag har inga problem att sälja vare sig honung eller bröd,men heller inga problem med 1000 kr / samhälle.  Du menar att vi skulle få upp honungspriset utan ersättning? Ja lite är det på väg men det ena förtar väl inte det andra? Kan man få ersättning för att vaccinera sina grisar eller ha god djuromsorg där, så kan väl vi biodlare också ha god djuromsorg. Vad god djuromsorg i biodlingen är kan vi diskutera, men då  utifrån aktuell forskning. 
    Det finns ju mycket att läsa ang bin och deras hälsa i ex. Jordbruksverkets rapport ”Massdöd av bin”, värdet av honungsbinas pollineringstjänster, avelns betydelse mm.mm. mm.

    #16728

    Helt enig med dig P-O, belöningen får den som jobbar för en sund bihållning, bedriver en vettig avel med bra material osv.
    Däremot är jag helt enig med Bigitta att insynen i SBR:s styrelses arbete är obefintlig, vad är det man är rädd att visa upp?

    #16777

    Njaa, så hett är det väl ändå inte?

    … och jag tycker inte att ersättning för att vaccinera och sköta sina grisar är något som bör förekomma. Det heller.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in