Sammanslagning av sh nu?

Hem Forum Praktisk biodling Sammanslagning av sh nu?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14471

    Tog tillfälle i går att lite försiktigt rensa ut döda bin i går vilket jag brukar göra ett par gånger under vintern.
    I ett av sh vissade sig att drottningen var död då jag fick henne i spannen,troligen inte klarat myrsyran eller oxalsyran.
    Går det att sätta över låda på ett annat sh nu?

    #17084

    Du har ett döende samhälle och ett friskt.

    Du tänker slå ihop det döende med det friska?

    Tänk på rikskerna och tänk på resultatet, vad vinner du på det?

    Hur du än gör blir det bara ett samhälle efter sammanslagningen (döende + friska)

    Risken är också att någon sjukdom drabbat det döende samhället. Risken är att du äventyrar invintringen av det friska samhället och mister två samhällen.

    Jag hade inte slagit ihop samhällena utan låtit det vicelösa leva vidare och låta det friska vara. Bina har slagit sig till ro i klot nu och att rota i kupan i detta väder känns helt fel.

    Vi har olika typer av vinterförluster som ändå är att betrakta som relativt normala som man helt enkelt får acceptera. Jag krafsar inte heller bin utan låter de sköta det själva fram till vårkanten. Talgoxar och andra fåglar är där och snokar och jag har inget nät heller.

    #17085

    Håller med S-Å
    Och… är du 100% säker på att det är viselöst bara för att du krafsat ut en död drottning? Den mikroskopiska chansen finns ju att det gått dubbeldrottningar ett tag efter stilla byte t ex.

    #17086

    Eller om du har två dåliga samhällen så kanske de kan bli en som klara vintern

    mvh edward  😛

    #17089

    Och jag skulle säga att de kan mycket väl klara sig till rensningsflykt utan drottning, men sedan går de inte tillbaka i klot och går därefter snabbt under. Så passa på att kolla så det är friskt direkt efter rensningsflykt och kanske då slå samman, men rör inte bland ramarna i det andra (hela) samhället då, det är alldeles för stora risker, utan sätt bara det drottninglösa under med tidningspapper mellan.

    Visst kan du slå samman någon gång under vintern också, men jag känner mig tveksam till om det ökar chansen till en lyckad övervintring om det inte blir några varma dagar så att klotet löses upp.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in