Sila honung

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14852

    Hej!
    I mitt nuvarande biodlarkaos börjar saker falla på plats. Jag har engagerat min svåger i att hjälpa mig koppla en termostat till ett värmelement i ett f.d. kylskåp som numera kommer fungera som värmerum. Värmeskåpet tänker jag ställa runt 35ºc och ställa in min skattlådor som sedan ett antal veckor är fyllda med täckta halvramar med honung, den är lite seg i rumstemperatur och vill inte ut ur cellerna (därav värmen).

    Så långt tror jag det kan fungera. Sen ska honungen silas och där har jag lite funderingar. Jag är med på att man grovsilar och finsilar. När jag läst trådar på forumet så verkar det som att man först grovsilar direkt ur slungan, sen häller i kärl och lägger på bakplåtspapper över natten som drar åt sig allmänt icke-honung som man sedan slänger och därefter finsilar man honungen.

    Fråga: Kan man inte både grov och finsila direkt ur slungan när honungen är flytande och rinner lättare igenom?
    Eller är det så att man bör genomföra momentet med bakplåtspapper före finsilning?

    Som alltid tacksam för att ta del av er kunskap 🙂
    Mvh Fredrik

    #18743

    Använd ett durkslag under slungan. Sila därefter genom grov och finsil ner i ett kärl med tappkran. Gör i ordning ympsatsen. När ympen är klar efter några dagar, så skummar du honungen. Rör ner ympen och tappa genom kranen så att honungen i kranen också blir ympad. Vänta någon timma eller två och tappa på burk. Ympningen innebär att burkarna skall kylas av till runt 14°C. Efter ca en vecka är honungen klar för försäljning. Honungsytan skall vara helt matt.

    #18748

    Gillar ditt konkreta svar, väldigt skönt att ha en steg för steg lista nu i början, tack!  Kort följdfråga: vad innebär skumning och hur gör jag?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in