Silduk på metervara.

Hem Forum Redskap Silduk på metervara.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14365

    Jag har köpt en begagnad flytsil i höstas med trasig silduk, säljaren påstod att det går att köpa ny silduk på Joel Svensson men när jag mailar dom så säger dom att dom inte har någon. Jag har sökt runt men jag kan inte hitta att man kan köpa silduk på metervara någonstans. Det går inte heller att köpa original silar till flytsilen eftersom dom som gjorde silen har gått i konkurs. Är det någon som vet vart/om det går att köpa silduk på metervara ???

    #16250

    Du skall ha en strut? Vilken diameter på ringen?

    #16251

    Den gamla konstruktionen baserar sig inte på sil form, men jag är öppen för alla förslag på hur jag kan lösa mitt problem. Man kanske kan anpassa denna för att ha en strut i sig.

    Tyvärr var jag tvungen att komprimera bilderna för att få upp dom hit så det går inte läsa på tumstocken på forum bilderna. Men själva tunnan är runt 60, ring nummer 1 är typ 50, ring nr 2 är 40, ring nr 3 är 30.

    Uppladdning katalogen verkar vara full, jag får skicka upp bilderna senare.

    Sten-Åke jag lyckades Facebooka bilderna till dig 🙂

    #16252

    Man kan ladda upp bilder på http://www.forumbilder.se och lägga in länken i detta forum.

    Det är i alla fall en lös sil i nylon.
    Då köper du en strut som är något större och snidar till, borde fungera lika bra som att leta silduk på metervara.

    #16253

    Något sådant?

    1a8201295214A7d0d.jpg

    #16254

    När vi ändå håller på med sildukar i nylon eller syntetmaterial.

    Vilken maskstorlek är lämpligast för Grovsil resp Finsil?

    #16255

    Ett förslag skulle kunna vara mesh (35) för finsil och mesh (15) för grovsil.

    Mesh = antal trådar / tum (25.4 mm)

    Finsil    (35) = maskstorlek 0.50 mm med tråd 0.230 mm.

    Grovsil (15) = maskstorlek 1.32 mm med tråd 0.405 mm.

    Grovsil med mesh (14) förekommer också.

    #16256

    Mesh ( 8 ) brukar vara storleken till nätbotten.

    Andra mått som förekommer är micron.

      500 micron = 0.5 mm

    1.000 micron = 1.0 mm

    #16257

    Jag hittar ingen specifikation på vad t ex HF avser med ”Grovsilat”.

    #16261

    Sten-åke den första rullen verkar vara perfekt för grov silen, vart lyckades du hitta rullen?

    #16262

    På Sintab.se under filterduk. Samma bild finns på Swedaq.se under såll.

    #16266

    Tusen tack för hjälpen Sten-Åke, då är det bara för mig att lista ut hur grova maskor jag ska ha. Är det någon på detta forum som vet det så får ni gärna skriva det.

    #16267

    England och Tyskland har i sina dokument +1.0 mm för grovsil, 0.3 mm för finsil och 0.1 mm för extra fin sil.

    Den enda duk som finns på rulle blir nog bra.

    Maskstorlek 1,25 mm och trådstorlek 0,405 mm i mesh (15) för grovsil.

    Kan du inte mäta de gamla maskorna (över 25.4 mm) och trådstorleken samt jämföra?

    #16269

    Jag behöver själv en bra bit och beställde allt Sintab hade hemma på rulle i sitt restparti ca 5.9 meter.

    #16270

    Vilkens storlek lyckades du få hem?

    Vad är det för material (polyamid, polyester, polypropylén, fluorcarbon) silduken var gjord av som du beställde?

    Ja om jag hittar en gammal fin sil så kan jag mäta, jag fick bara en sil påse av säljaren vilket han inte berätta innan köpet, så jag vet inte original måtten för sil påsarna.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in