Självvändande slungor med automatik

Hem Forum Praktisk biodling Självvändande slungor med automatik

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14322

    Lägger in lite bilder på slungan jag har. Den är från SAF Natura Italien, en vanlig slunga med bra pris/prestanda då den i sina 6 st självvändande korgar klarar 2 x 3/4 Langstroth ramar åt gången.

    Den kan allså slunga 12 st 3/4 Langstroth åt gången.
    https://docs.google.com/open?id=0B7qClAm5m4rgZGZCaHN4UE9saHc

    #15992

    Bättre bild på automatiken. En del bilder har en tendens till rendering vid konverteringen till PDF.
    https://docs.google.com/open?id=0B7qClAm5m4rgTzhhNlVUSE44ejg

    #15994

    Kan tyvärr inte se bilderna alls….

    #15995

    Läsa filen skall fungera, har provat utanför egna domänen bara för att kolla att det fungerar. Sedan kan det bero på dator/Windows/Explorer/annan browser version etc.
    Google docs fungerar kanske bara i nyare versioner.

    #15999

    Kan hålla med om att det är en prisvärd slunga, dock är den 1/2 automatisk vilket i detta fallet betyder att du får höja hastigheten själv till efter 2:a vändningen.
    ett annat ”problem” jag har är att utloppet från slungan sitter en lite för högt upp vilket gör att det är svårt att få ur all honung efter sista slungningen.
    Sen var det en del pyssel att bygga om den så att kranen inte kom framför fötterna då luckans öppning sitter precis ovanför.
    Jag har 2 st som går parallelt och slungar ca. 180 ramar i timmen.
    Och innan Sten-Åke påpekar att han har plastram och kan köra för fullt från början och därmed inte behöver öka hastigheten kan jag säga att jag har också plastram och jag rekommenderar att börja med lägre hastighet pga. det är stora vikter som ska runt i början och det är inte alltid lätt att få till viktfördelningen.

    Peder

    #16006

    Numera är den monterad med motorfästen och visst blir det vibrationer och obalans pga lite variationer i vikt hos ramarna. Det får man i alla slungor.
    Jag har också träramar men inte så många, man får placera ramarna i slungan lite med ”huvudet” så brukar det ordna sig.
    Det är halvautomatik dvs slungan går fram och tillbaka två gånger. Man får knappa på panelen och ställa in lämpliga värden ibland. Jag har automatiken på väggen och långa armar (inga problem).
    Det blir slungad honung kvar i botten ca 15 kg efter ett slungpass som man får se till att få ut. Jag har ett handtag och kan lossa fästet längst in och fota dit en träklots som lyfter någon cm vilket räcker.
    Att få allt serverat, allt gjort av sig självt kostar. Man kan köpa superslungan som kostar 60.000 sek också.
    Men det blir ändå en hel del manuellt arbete hur man än gör, någon stackare måste trycka på knappen ibland och lyfta ur ramarna …

    #19662

    Här har inte hänt mycket sedan sist ….

    Delar en länk med bruksanvisningen på automatiken till SAF Natura d.900

    6 korgars slungan med stora korgar som har plats för dubbla 3/4 Langstroth ramar per korg och tar då 12 ramar åt gången.

    Det finns lite fler features (program typ Pr0, Pr1 & Pr2) än vad jag som stod i dokumentationsbladet som följde med slungan en gång i tiden.

    Det kan förstås vara beroende på vilket firmware man har i automatiken.

    Det är bara att läsa och testa.

    https://drive.google.com/file/d/0B7qClAm5m4rgUy1tYUM4NS00Qzg/view?usp=sharing

    Går inte PDF filen att tanka ner från Google drive så finns den att tanka ner som bilaga på min egen hemsida där jag tillåter storlekar på bilagor så att man kan kommunicera.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in