skattlådor av engångsmodell

Hem Forum Redskap skattlådor av engångsmodell

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14302

    jag letar förgäves efter mera INFO om detta nya med skattlådor av enggångsmodell för direkt leverans till HF. På Alternativ skrevs det lite men mest åsikter. Jag vill veta mera om ideén, när det genomförs och vad man får betalt för honung och vax.

    #16008

    Fråga Christer Lindell på HF, han borde nog veta hur planerna ser ut. Men som jag kommer ihåg det är det något man försöker få fram till nästa säsong.

    #16021

    Tror det kommer till nästa säsong, precis som med deras invintringsfoder.

    #16023

    tack för svaren.

    #16024

    Fråga Christer Lindell på HF, han borde nog veta hur planerna ser ut. Men som jag kommer ihåg det är det något man försöker få fram till nästa säsong.

    Krister Linnell heter han kanske.

    #16033

    Menade det….. ???

    #16077

    För er som har kupor på raps måste detta låda vara toppen, bara kasta på så många lådor som man utgår ifrån samhället orkar fylla och sedan skörda när man har lust.

    Om honungen brinner ihop i ramarna och blir till cement så gör det inget, det ska smältas ner sen iallafall.

    Det måste rationalisera en heldel och spara flera besök/resor till bigårdarna+ inget slungning.

    mvh edward 😛

    #16078

    Jo, det kan så vara.
    Men kommer det att vara utbyggda celler i lådorna? för sätter du på outbyggda ramar det första du gör till exempelvis höstrapsen så har du nästan garanterat en svärm.
    dom första lådorna måste vara utbyggda. Sen är det en grej till, det går åt lika mycket honung till foder att bygga ut en ram som du ev. får skörda, det betyder i det här fallet att du tappar skörd på grund av utbyggnadsarbetet.
    outbyggda ramar brukar man slänga på toppen som en buffert, dom bygger ut den om dom behöver utrymmet.

    Peder

    #16079

    Där ser man 😉

    Vi har endast sporadiskt med raps här omkring, förmodligen slutar odlings gränsen här.

    man lär sig lite varje dag.

    Fast man kanske kunde köra en utbyggd låda + engångs lådan, när de är redo för skörd tar man endast den utbyggda lådan, lämnar kvar den fyllda engångs lådan och fyller på med flera engångs lådor ?

    mvh edward 😛

    #16083

    Jag har startat från scratch och efter ca 5 år har man material till hela produktionssamhällen som har 5 skattlådor.
    Det är i dessa med utbyggt vax som jag har de allra största skördarna så klart.

    Jag skall försöka att inte yppa vad jag tycker och tänker om de där papplådorna och människorna bakom dem, gör jag det kanske det bryter ut ett världskrig.

    Några viktiga punkter är redan sagda, det finns förstås flera.

    #16087

    Det är väl som med allt med bi odling, man kompromissar både här och där beroende på vad man vill uppnå, inget av alternativen behöver vara fel, bara man har tänkt igenom det hela och valt ett mål och valt den lämpligast väg att nå dit som passar den arbets model man har valt.

    Vid vaxursmältning i vinter skrapade jag av det utbyggda vax från 20 ramar 3/4 langstroth, vred på ång kranen och väntade på att vaxen skulle flöda ut,  :-  Kan säga att det blev inget av det hela .

    Det lilla som är utdragen cell väx är nästan obefintligt.

    Det krävs 8-10 kg honung/socker att tillverka 1 kg vax , fast det går inte åt så mycket vid cell byggnad.

    mvh edward 😛

    #16089

    Edward, frågan är vilken som är part i det här utspelet. Kommer allt att gå via Svenska Honungsprodukter KL AB eller via HF? Vem kommer att finansiera vad? Kommer biodlarna att satsa pengar på någon verksamhet igen?

    Först av allt skall Biodlarna få betalt för förvärvet av HF. Sedan skall HF presentera 2012 års leveransavtal, priser på tjänster eller vad det kommer att kallas framöver i en mera kommersiell hantering.

    Det skall bli intressant att följa HF's utveckling och se hur allt blir med kapitaltillskott från nya ägarna och en mera affärsmässig prisutveckling på honungen. Nu är det lixom inte lekstuga längre utan verksamhet med syfte att dra in pengar och göra en acceptabel vinst.

    HF kan lika gärna göra en KK under 2012, allt kan hända.

    HF gjorde en förlust på ca 2 miljoner 2010. Resultatet från 2011 blev nog inte bra alls. Från underskott till vinst skiljer det 5-10 miljoner som någon måste betala. Det blir inte butikerna utan de som levererar till HF.

    #16090

    Satsa på att vara oberoende!

    Kollektivet sprack och kollektiv spricker alltid inför obekväma beslut. Nu har HF nya ägare och man ser ändå kopplingar precis som förr.

    Det finns många flera aktörer på en fri marknad. Flera har egna tapputrustningar som klarar av att tappa en hel del honung. Större biodlare satsar på tapplinjer med allt större kapacitet.
    Vi får försöka lära oss att marknadsanpassa verksamheten och att ta mera initiativ själva.

    Sälj till dem som betalar bäst. Kan det vara svårare än så?

    #16091

    Nu har du lyckats spåra ur trådens ämne Sten-Åke
    vill du ”diskutera” HF så starta en ny tråd och vara lite mer nyanserad.

    Peder

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in