"skum" på honungen

Hem Forum Kvalité i honungsproduktionen "skum" på honungen

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15397

    Hej!

    jag har nu slugat för 3e ggn  (i min bi-karriär 🙂 )  sent sent, haft trassel i år.

    Nu är det så att en del av honungen, kanske den första delen är inte helt klar, den har ett vitt ”dis”, och
    sen hade den ganska mycket vitt tunt fint skum, likande äggtoddy eller nåt, på det slungade, den honung som är kvar på avtäckningsbordet
    är dock helt kristallklar. Lät den slungade stå två dygn med smörpapper på och drog av en hel del vitt skum. Vågade
    iinte låta den stå längre för att den skulle kunna dra fukt (?). Så nu har det fortsatt klarna på burkar, och ger en vit ”fradga” ovanpå.
    Tror en del av mina kunder blir lite misstänksamma.  vore tacksam om nån vet vad hur det hänger ihop, och vad jag skulle gjort,
    eller gjort fel, eller vad det beror av.  Honungen är trolligen av hög druvsockerhalt, den är väldigt ljus, guldblond, vacker som klar.

    Mvh Georg

    #20041

    Kan vara så att du fått lite mikrobubblor i honungen från slungningen. Allt eftersom de stiger till ytan klarnar honungen. På ytan samlas bubblorna som ett tunt skum. Efter ett par dagar har allt stigit till ytan och kan tas bort för en fin yta på honungen. Tror inte den jäst då du inte nämner något om doft (jäst honung luktar oftast ganska distinkt).
    /M

    #20043

    Nej tror nog inte jäsning. Har visserligen inte nån refraktometer (ännu, på väg) men det var så visköst så jag tror det är ganska låg vattenhalt. OK. Hur är det med att låta det stå i kärl som inte är helt lufttätt, med bara en smörpapper över. Kan man ha det så
    ett antal  dagar ? (jag hade 3 dagar och tyckte det började bli länge…) Hhonungen ska ju ”dra fukt” om den står öppet…

    #20045

    Om du ser till att utrymmet där du har honungen stående är varmt och torrt så är det inga problem med att den drar till sig fukt. Se upp med att det kommer damm och annat skräp i honungen när kärlen står öppna. 3 dagar är inte lång tid enligt min mening.

    #20066

    Jag lägger plastfolie och på med locket igen,blir tätt och du behöver inte oroa dej för främmande saker i honungen.  🙂

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in