Slunga med inbyggd värme

Hem Forum Kvalité i honungsproduktionen Slunga med inbyggd värme

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14299

    Våra kollegor på andra sida av jord klotet har löst problemet med värme slingor i slunga med inbyggda rör för ång värme för att hålla allt flytande.

    http://www.qualitybeekeepingsupplies.com.au/index.php/catalogue-2/29-extractors/motorised/175-8-frame-reversable-extractor

    mvh edward 😛

    #15889

    Problemet med sådant är att vatten/honung inte fungerar så bra ihop. Det krävs permanent cirkulationspump, VVB med termostat, expansionskärl och slang/rördragningar för att det skall fungera.
    I den varianten där man även pumpar honungen från bottnen i slungan samlas också en massa vax som ev anrikas i slungan och blir trist att ta bort när man behöver skopa vax.
    Jag har ingen bottenvärme i slungan. Är den rätt byggd med bra botten och avrinning blir det inga problem. Lokalen blir varm ändå av all annan värme från vaxavskiljare (Sump) och ev värmefläkt under slungan.
    Jag ser det som en betydligt sämre lösning än den jag själv har. Enda fördelen med vattenvärme är annars den jämna temperaturen vid långa körningar.

    #15906

    Som jag ser det så borde ångvärme bli för varmt!?

    Sen är det ju rätt kul att läsa att
    citat”Jag har ingen bottenvärme i slungan. Är den rätt byggd med bra botten och avrinning blir det inga problem. Lokalen blir varm ändå av all annan värme från vaxavskiljare (Sump) och ev värmefläkt under slungan.” slut citat

    Peder

    #15907

    Spontant så tycker jag att det borde fungera bättre med en enkel varmvattenberedare och en cirkulations pump, fast de kanske tar det de har närmast. Det är ganska vanligt med ång drivna av täcknings kniv over there.

    mvh edward 😛

    #15908

    Som jag ser det så borde ångvärme bli för varmt!?

    Sen är det ju rätt kul att läsa att
    citat”Jag har ingen bottenvärme i slungan. Är den rätt byggd med bra botten och avrinning blir det inga problem. Lokalen blir varm ändå av all annan värme från vaxavskiljare (Sump) och ev värmefläkt under slungan.” slut citat

    Peder

    Ja! Varför montera dit något som bara behövs ibland. På sommaren har jag inget, men på höstkantena får man sätta på ett 1-2 kW aggregat. Enkel lösning och värmen kan användas till en massa annat bl a att värma upp lokalen.
    Då är platsen under slungan en perfekt placering!

    #15913

    Intressant Sten-Åke
    i den ena tråden förespråkar du risken för felaktig användning av värme i honungshanteringen, i den andra använder du värme som du inte kan säkerställa uppvärmningen med.
    Och det är just det jag menar, att med värmeslinga som är termostatstyrd så vet du vilken temperatur du har.

    Värme i förhållande till tid är det som ger HMF halten. Vi i Sverige har en mycket hårdare=lägre HMFgräns än många andra länder. Det kan vara anledningen till ångan i slungan.

    Peder

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in