Slunga seg honung

Hem Forum Honung och andra produkter från bikupan Slunga seg honung

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14839

    Hej!
    I mina samhällen (som jag precis tagit över) fanns det skattlådor med spridd mängd honung i och även en del i yngelrummen. Jag vet inte hur länge den har stått däri. Han jag köpte av sade att den är för seg för att slunga och att det bara är att skära ur och slänga. Tycker spontant att det känns väldigt trist.
    En biodlare sade mig att man kan värma upp den i varmt rum till ca 30º och att den då blir mer rinnig och kan gå att slunga.

    Vad tror ni? Hur hettar man upp den på ett bra sätt?

    Mvh Fredrik

    #18713

    Jag hade gjort något helt annat om det varit jag;

    Spara ramarna i ett svalt utrymme. I maj-juni 2015 sätter du i en och annan ram av dessa mitt i yngelklotet. En vecka efter det ska du få se att honungen är borta, och du har yngel i cellerna istället! Eventuellt kan du rispa lite i cellocken innan du sätter i dem, så går det ännu fortare…

    Samma sak gäller det man kallar ”cementhonung” som man kan få vart tionde år eller så.

    mvh

    #18714

    Bra tips. Ska nog göra så med mina helramar. Kör med gamla trågkupor och i yngelrummet är det helramar Svea som gäller sedan är det halvsvea i skattlådorna.
    Så helramarna sparar jag för att boosta yngeltillväxten i början av nästa säsong men halvsvearamarna ska jag nog göra ett försök att få ur honungen.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in