Sockerlösning läckt ut

Hem Forum Allmän biodling Sockerlösning läckt ut

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14537

    Nästan storm på Vikbolandet! stackars mina bin, jag nyss fått. Jag såg att hinken med sockerlösning, läckt ut på ena sidan, på ena kupan:(
    jag vet inte hur mkt det finns kvar i hinken heller. Jag är nöbörjare, och killen som gett mig bina kommer inte hem förren helgen
    Jag är rädd de blir hungriga mina små bin. Hur ska jag göra? går det att ta loss hinken och göra egen sockerlösning?
    Tacksam för svar /Åsa

    #17385

    Har du några indikationer på att de skulle vara hungriga och behöva foder? Har de fått i sig 1 kg klarar de sig till helgen även om de var helt utan tidigare. Bin är praktiska husdjur man brukar bara behöva mata dem en gång om året, i augusti-september, men en så här lång vinter kan de ibland behöva lite extra. Men det är inte riskfritt att fodra dem, så det ska bara göras om det behövs. Men klart att du kan göra egen sockerlösning, 1,3L vatten till 2 kg socker, upplöst.

    Hur som helst, vid denna årstiden är det en bra ide att försiktigt spola bort spill av sockerlösning om man har mer än ett bisamhälle, annars ökar man risken att det sätter igång röveri.

    #17386

    Tack för svaret! jag har bara 2kupor, men min ”granne har en massa 500m ifrån. Ska ta bort spillet i morgon

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in