Spärrbox

Hem Forum Bihälsa Spärrbox

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14963

    Hej!

    Är det någon här som har erfarenhet av spärrbox-metoden?
    Kommer att använda den här i juni, och hade då tänkt att samtidigt skapa avläggare med de ramar som är behandlade.
    Undrar nu om man kan skatta från de samhällen som är skapade på det sättet, om det nu finns något att skatta till hösten.
    Eller kan det finnas rester kvar av myrsyran i honungen.

    Mvh
    Annelie

    #18986

    Du behandlar ju inte honungsramar, du behandlar ju ynglet. Så det blir ingen myrsyra i honungen.

    #18987

    Det är sant, men jag tänkte nog på om det blir myrsyra kvar i vaxet på yngelramarna, där de sedan samlar en del av honungen i.
    Om det är ok, så borde man ju kunna sätta tillbaka yngelramarna efter behandlingen i samma samhälle. Då skulle man ju inte påverka samhällena så mycket till kommande drag.
    Eller tänker jag helt galet?

    #18991

    Tanken med spärrbox är nog att man gör det vid en tidpunkt då det inte kommer att påverka draget, kanske snarare förbättra draget. Om man minskar mängden larver att mata under draget så lagras mer honung istället, och mer honung till biodlaren.

    Men visst, det går nog bra att sätta tillbaka ramarna efter behandling. Det kommer inte att påverka honungen något.

    #18999

    Det låter ju väldigt bra. Då kan jag passa på att sätter in behandlade ramar i de samhällen som behöver lite hjälp och skapar avläggare av resten.

    Tack för alla svar.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in