Statistik och verklighet

Hem Forum Allmän biodling Statistik och verklighet

Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17009

    Jag fick hem ett annat formulär att fylla i som var väldigt detaljerat. Det kanske inte heter samma sak. Poängen är ändå att man fyller i den korrekt för att den skall vara användbar.

    #17012

    Ytterst olyckligt om lokalföreningar eller distrikt ”uppfinner” egna formulär. Den som är medlem i SBR skall naturligtvis bara rapportera på det fastslagna dokumentet.

    #17013

    Det var inget lokalt utan något som Preben skickade ut utöver ordinarie rapporter och enkäter.

    #17014

    Gott, då hoppas jag att du lämnat en korrekt årsrapport för statistikens skull.

    #17015

    Jag vill bara att man fyller i sin årsrapport på ett sätt som speglar informationen i den statistik både du själv och andra kan dra nytta utav.

    Rapporten frågar efter antal döda samhällen och vilken trolig orsak. Antalet invintrade samhällen, antalet avläggare och antalet köpta/sålda avläggare/samhällen under sässongen.

    Det är varje biodlares skyldighet att fylla i rapporten efter bästa förmåga utan egna beräkningar eller andra siffror som inte speglar verksamheten.

    Sammanställningen görs sedan utifrån materialet. Lämnas osanna uppgifter blir statistiken därefter.

    Ditt resonemang visar att du tycker medelskörden som visas i årsrapporterna blir för hög. Detta bevisar i sin tur att din egen skörd är lägre än statistikens visade medelskörd.

    #17016

    Jag producerade 5.8 ton på allt. Det finns både produktionssamhällen och avläggare. Har också en bigård som jag inte skattat alls, det regnade så förbannat under flera veckors tid att det inte blev av. Den bigården brukar ge ca 750 kg.
    Trots den dåliga sommaren har jag klarat mig hyfsat. Vädret i år har bidragit till ca 30% lägre skörd än förra året. Nu börjar resan att plocka in lite slantar för alla täcka kostnaderna för maskinerna och allt annat.

Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in