Störs bina av ljus?

Hem Forum Praktisk biodling Störs bina av ljus?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14493

    Planerar att sätta upp en observationskupa i sommar. Den kommer vara öppen en stor del av dagarna, och kanske blir den också belyst för att man ska se riktigt bra. Frågan är ju förstås om bina påverkas av att inte ha mörker i kupan?

    Är det någon som har erfarenhet av att ha öppet obs.kupa långa stunder (flera timmar)?

    #17214

    Nackakupans speglar i den icke-helgjutna varianten är helt genomsläpplig för ljus så det är ljust i sådana kupor och det är ju inte några problem. Något polariserat ljus kommer inte igenom, så visst kan det vara skillnad, men då är det inte ljuset utan synen av himlen som är problemet.

    #17216

    Man kan ha en ram i en observationskupa korta tider men inte i direkt solljus pga värme och kakras mm. Det kan bli varmt i detta mikroklimat (växthuseffekt) som bina inte får möjlighet att ventilera bort. Frågan är hur länge det dröjer innan det blir fullt i observationskupan, vildbyggen mm.

    #17217

    Hur många ramar, eller lådor ska den ha?

    Större kupor är mindre känsliga och klarar av att reglera temperaturen bättre.

    På vår observation kupan som folk ibland glömmer att stänga bildas det mycket kondens.

    Skulle inte ha kupan ständigt öppen, det är nog bättre att folk får öppna och titta när de står där och sedan stänga.

    mvh edward  😛

    #17218

    Tack för svaren!

    Jag funderar på hur den ska utformas, ska bygga den själv. Men det jag vill göra är att bygga en TBH i plexiglas, liknande en som visats på alternativforumet, i en youtube. Hittar den inte nu tyvärr, men ni har kanske sett den. Den kommer isf vara relativt stor, mellan 10 och 20 ramar som ju blir höga. Det kommer åtminstone i början av sommaren att finns gott om utrymme för samhället (avläggaren) att växa.

    Kupan kommer stå inomhus, så solen är inget problem. Men jag vill ju att folk ska se riktigt bra också, så funderar som sagt på att ha den belyst. Jag tror själv inte att bina direkt störs av ljus, och det har ni väl bekräftat nu också.

    Precis som Edward säger är alternativet att låta folk öppna själva, men tänker att det inte ger samma häftiga effekt. Eller så begränsar jag öppettiderna till bara nån timme om dan eller så, det är också en möjlighet.

    #17219

    Många kollegor i nordamerika kör med kupor i vardagsrummet med ett eller flera rör som fluster.

    Har sett att mång använder sig av ett svart gardin som de täcker kupan med när de inte njuter av den.

    Oftast hamnar de i anslutning till ett fönster, fast om den vanlig rums belysning räcker inte så skulle jag inte använda mig av varma/heta ljus källor, diod eller ljus rör kanske.

    Googla ” observation hive  ” så får du en massa bilder och idéer

    mvh edward  😛

    #17220

    Något som ser ut som den här så kan du skippa 100tums platta plasma tv´n

    http://www.honeybeesuite.com/an-immense-observation-hive/

    mvh edward  😛

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in