Svärmen överlevde inte

Hem Forum Allmän biodling Svärmen överlevde inte

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14375

    I går fick vi vår första svärm i en fin liten låda. I kväll när vi skulle flytta över dem till sin fasta adress så visade det sig att 99% hade dött under dagen. Vi hörde dem i morse när vi var och kollade men tydligen har de dött under eftermiddagen. Vi hade dem i skuggan för benstativet var inte byggt och lådorna var inte riktigt färdigmålade. Så i kväll när vi bar bort dem så var det inget liv i dem utan de föll ut i en stor klump. Vi funderar på om de trots skuggan har blivit överhettade och sparkar oss själva för att vi inte satte ut dem på plats och öppnade ingången, då hade det kanske gått bättre.  :'(

    #16318

    När jag köpte mitt första samhälle av en biodlare som har hållit på mycket länge med bin så kom jag på eftermiddagen och skulle hämta mina bin. Han hade då stängt in dem tidigt på morgonen gjort några hål i en täckbräda och satt dit galler och ställt dem svalt men detta var en varm dag och när jag kom hem och öppnade till dem så var nästan alla döda och vaxet hade smält ut från några ramar.

    vill bara säga det att ventilation är av yttersta vikt när man stänger in bin de producerar otroligt mycket värme sen behöver även de syre för att leva.

    Fick för övrigt ett nytt samhälle av biodlaren som kompensation men det var ingen rolig början på biodlarkarriären

    #16319

    Har man transporterat ett hundratal kupor utan problem vet man att Nacka kupan är konstruerad så att nätbotten kan användas som tak med ventilation och taket som heltäckt botten (inåtvänd). Detta fungerar! Ventilation är viktigt för att undvika kakras (vaxet smälter) och temperaturen blir för hög utan att bina kan ventilera kupan.
    Jag har sett flera som stoppat svärmar i papplådor och allt möjligt, de har fått det rådet. Sedan att ställa undan svärmen svalt. Det är här det går snett!
    Stoppa svärmen i en kupa på direkten, häng in en yngelram från en annan kupa och bina stannar. Dom behöver inte stängas in eller förvaras i temporärlådor och allt möjligt man läser om.
    Man kan skaka ner en svärm i en papplåda men sedan skall den i en ventilerad kupa.
    Allra bäst är att slippa svärmar, det kan vara sjukdomar och allt möjligt inblandat. Bäst är att ha svärmtröga bin och göra kontrollerade avläggare när du som biodlare har planerat detta. Då slipper man idka biodling på stegar och i trädtoppar.

    #16320
    #16322

    Min egen strategi är att strunta i svärmarna och lägga ner tiden på att ta hand om och rekonstruera samhället som svärmade i stället. Att hela tiden se till att man får så få svärmar som möjligt. Har man +100 kupor och svärmtröga bin busar något samhälle varje år i alla fall och de får man ha koll på. De andra samhällena klarar sig bra.

    Skulle alla svärma skulle det bli kaos i både bigårdar och ekonomi.

    Har man denna strategi får man till slut svärmfria bin under förutsättning att man sköter dem så att en produktiv drottning får plats (3- yngellådor 3/4 Langstroth) och skattlådor att lägga honung i (3-4 st).

    #16323

    Multibox och en duschspruta så håller svärmen sig sval.

    Om svärmen är mindre så går det bra, större svärmar fyller multiboxen eftersom den är liten i storlek, bättre att slå dom på en kupa direkt och använda sig av en spärr galler och mygg nätt eller en ventilerad botten som tak.

    mvh edward 😛

    #16338

    Edward:
    Jo, det är riktigt som du säger. Jag har hört nånstans (kan ha varit Nehmann som sagt det på youtube) att man ska inte har mer än 2 kg bin i en multibox.
    Förra lördagen tog jag en stor svärm och vägde in 2,9 kg bin netto. Dom klarade sig bra i 1½ dygn i boxen innan dom fick en kupa. Men jag vattnade dom ordentligt flera ggr och dom stod svalt.
    Men för små samhällen av olika slag är jag helt frälst på den smidga boxen för flytt och kortare förvaring.

    #16341

    man ska inte har mer än 2 kg bin i en multibox.jag en stor svärm och vägde in 2,9 kg bin netto. Dom klarade sig bra i 1½ dygn i boxen innan dom fick en kupa. Men jag vattnade dom ordentligt flera ggr och dom stod svalt.

    Jag har tillverkat skak bin samhällen med multiboxen och har fyllt den med 3kg bin som har fått vara instängt i 2 dygn med drottningen i ut ättnings bur och det har fungerat bra. Dock har jag ställt dom svalt och matat dom med flaskan eller apifonda vattnat dom morgon och kväll , innan man har slagit dom på en kupa.

    Den är bra eftersom den är lätt att väga så man får rätt mängd kg bin och transportera flera samhällen samtidigt.

    Fast om man slår dom på en kupa med mellan vägar direct tjänar man 2 dygn med snabbare ut dragna mellan väggar.

    http://www.youtube.com/watch?NR=1&feature=endscreen&v=5bkDoL_-g9M

    mvh edward 😛

    #16362

    Tack Edward!
    3 kg var det Nehmann sa. Du hittade klippet på Youtube.

    Så sant att man missar några dagar mot att slå i en kupa direkt, men man har ju full koll på dom små liven och kan väga dom etc.
    Dessutom kan det vara bra att dom får lugna sig och ”varva ner” lite med tanke på rymningsrisk och andra påhitt.

    Vi har nyss kört en liten serie med avläggare där bina fått bygga på skattlådor som vi delvis slungat. Dom har fått behålla lite honung, en del slungade ramar och fått resten outbyggda.
    Sedan har vi skakat ner och vägt in bin (+ny drottning) i multiboxar för att slå tillbaka på sina egna ramar (i alla fall från samma bigård).
    Före täckning när dom etablerat sig passar det bra med lite mjölksyra.
    Ett perfekt sätt att göra friska starka avläggare utan att dra med sig gammalt vax.

    Multiboxen kommer då till sin rätt eftersom man kan väga in lagom stora paket. Jag är som du förstår  helt frälst i den 🙂
    Kan rekommendera alla att skaffa några.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in