Swienty stora kläckskåp

Hem Forum Biavel Swienty stora kläckskåp

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14260

    Jag har bara sett diverse hembyggen men aldrig sett Swienty's stora kläckskåp för 150 drottningar i drift. Någon som har ett sådant och kan gå i god för att det är något som fungerar. De flesta kläckskåp jag varit i kontakt med har varit plastigt smäck!

    Jag har sällan beslutsvånda, den här gången finns olika alternativ.

    http://www.lpsbiodling.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=7&artnr=112561&visa=1-33&Sort=Beskr&Visn=Std

    #15687

    Jag känner biodlare som har köpt stora kläck skåp för kycklingar. Det går jätte bra för drottningsodling och det kostar inte så mycket. Jag ska få reda på vilket företag är det som säljer dem.

    #15689

    Strålande!

    #15712

    De flesta kycklingkläckare håller lite för hög temperatur, närmare bestämt 37,8ºC (siffran varierar lite beroende på modell eftersom var sensorn sitter och fläkt påverkar vad den ska visa). Ibland kan man justera ner dem så långt att de fungerar med bidrottningar, men oftast inte. I och för sig är det inte svårare att fixa än att löda in ett motstånd parallellt med temperatursensorn (eller möjligen i serie beroende på typ av temperatursensor). Reptilkläckare däremot passar bättre i temperaturomfång till bidrottningar. Jag har gjort det omvända, byggt om en reptilkläcklare till kycklingkläckare.

    Å andra sidan kanske bidrottningar klarar den höga temperaturen? Och att bygga om en kycklingkläckare blir ju avsevärt mycket billigare.

    #15764

    Här kommer adressen till företaget som säljer kläckskåp http://www.hogbergaab.se

    #15799

    Tack för länkarna, idag beställde jag äntligen ett kläckskåp. Får den med samma leverans som knivavtäckaren och slipper extra frakt. Det blev backup möjligheterna som avgjorde till slut.

    #15821

    Hur mycket har den kostat?

    #15823

    Kort sagt lite för mycket, det blev det stora skåpet för runt 150 st. Listpis gäller men tycker ändå att prisskillnaden mellan lilla och stora skåpet är liten.

    #15828

    Ja ha! Det blev Swienty än då 🙂

    #15843

    Hur mycket har den kostat?

    Monica: Det är tre saker du aldrig kan fråga en svensk: Vad kostade den? Vad tjänar du? Vilket parti röstar du på?  😀 Vi kan gärna prata om annat men detta är oftast absolut tabu! (Kallas pragmatik och olika regler gäller i olika länder och kulturer)  😉 (Hanne, dansk medborgare)

    #15851

    Förtydligande: inget illa ment Monica eller Sten-Åke. Bara sånt jag brukar ha kurser om när jag yrkesarbetar som Logoped och pratar om kommunikation.  ::)

    #15852

    Tack Hanne! Efter 10 år i Sverige det är kanske dags att lära mig inte fråga för mycket!
    Det är tvärt om i mitt land.
    Monica

    #15853

    Vad kostade den? Vad tjänar du? Vilket parti röstar du på?  😀 Vi kan gärna prata om annat men detta är oftast absolut tabu!

    Fast det är helt OK att fråga vad jobbar du med för att få svar på detta och placera folk i en fack  ::)

    mvh edward 😛

    #15970

    Till sist … stort som F*N (+90 cm bred) men klarar allt, 150 st kläckburar åt gången.

    #19793

    Nu har jag bruksanvisningen som PDF. Har även gjort lite uppdateringar dvs små modifieringar samt skaffat en precisions hygrometer för HR.

    Den som köpte det skåpet gjorde ett klipp och känade 10 lakan jämfört med att köpa ett nytt med frakt inräknat!

    Grattis.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in