Transportfordon

Hem Forum Praktisk biodling Transportfordon

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14307

    En annan het potatis som kan diskuteras i samma dimension som ramformatet är transportfordon. Det finns skåpbil, lastbil, pickup, pickup med släp, personbil med släp etc.
    Jag har för tillfället det senare. Men med mera att transportera är ett ordinärt släp för litet.
    En palltank t ex halvfull väger runt 6-700 kg. Vill man ha mera blir det BE kort tungt släp. Har man obromsat 2-300 kg.
    En skåpbil lastar en del kupmaterial och är lättkörd men otymplig och nästan 100% säker att man sladdrar fast någonstans tidig vår och sen höst.
    Pickupen tar sig fram lite överallt och klarar ett bra lastat släp.
    Var finns kombinationen av skåpets lastförmåga och pickupens framkomlighet? Någon säger kanske lastbil, en transporter med AWD (4×4).

    #16297

    Nu är det sluttänkt gällande transportfordon, nu blir jag tvungen.

    Hastighet 40-50, höger körfil av två med mellanräcke på Ulvsundavägen.
    En Volvo 745 svänger i full fart från motstående håll vänster och drar rakt in framför mig.

    >PANG< Krutrök! Båda krockkuddarna löser ut.

    005201274108Pf5bd.jpg

    #16299

    Tur att det det inte blev några person skador i alla fall, köpa en ny bil är ju egentligen inget problem. Min Volvo 850 LB reg -96 50.000 mil växellåda rasade för 2 veckor sedan. Så jag har köpt en ny Volvo v70 LB reg 99 41.000 mil, den går faktiskt riktigt bra, väldigt trevlig att köra. När jag flyttar mina kupor så lånar jag morsans Volvo xc70 med 4 hjuls drift.

    #16300

    Bara för det gick jag igång på en XC70 2003 20.000 mil för en skitsumma! Allt fungerar faktiskt, enda funderingen är Haldex kopplingen till AWD.
    Före 2003 hette bilen 70XC med Visco koppling som strulade och den nya skall inte strula lika mycket men är fortfarande känslig för olika däckstorlekar.
    Volvos lösning på AWD är inte bra. Men nu har jag en TRAKTOR!!! med hytt.

    #16367

    Min lilla Traktor!!

    d72201265219P582f.jpg

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in