Ungdrottningen kastas ut ?

Hem Forum Allmän biodling Ungdrottningen kastas ut ?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15498

    Har en avläggare (norra Sverige) som dragit fram drottning. Hon var märkt, men vet ej om hon hunnit bli parad.
    Förra veckan låg hon på flustret med ett tiotal bin över sig (ett par timmar), som såg ut att vilja ”ta bort” henne. Senare på kvällen var hon borta. – Kan det vara så att det dragits upp en till D, och hon därför blir utkastad ?
    -Gick in i samhället igår för att leta ev annan D, men hittade ingen. (Satte då in en ram med stift för att dom ska kunna dra fram en ny ifall att det saknas). – Det är BRA fart i kupan. //Ingemar

    #20293

    Det är inte så att det är så bra fart i kupan pga röveri och att rövarbina har släpat ut drottningen? Det tycker jag verkar vara troligaste scenariot.

    #20295

    Tanken har slagit mig, men trodde mer på att det finns en annan drottning i samma kupa.
    -Hur kan man bekräfta röveri ?

    #20297

    -Hur kan man bekräfta röveri ?

    Om man inte ser på binas beteende att de är rövarbin, så strör man lite vetemjöl eller liknande på dem. Sen är det bara att studera vilken kupa de kom ifrån när de återvänder hem…

    #20300

    Lite intressant. Jag gjorde en avläggare som ställdes väl avsides. Gjord med ett bågsnitt längs ägg. Fick vad jag senare kunde räkna ihop 7 st Viceceller. Var klåfingrig och ville ta en av dem till ytterligare en avläggare, var alltså inne och skar ut en (misslyckades).
    Var där och var nyfiken, en de dagar första VC borde kläckas, för att se om jag kunde se drottningen. En VC var mycket riktigt tom. Letade efter drottning när min dotter säger att hon är ju på flustret. Mycket riktigt hon släpas ut av 3-4 frenetiska bin, och får hållas längst ut på kanten men inte återvända. Tycker hon ser lite sned ut. Tittar på övriga VC och de verkar intakta ! Hon borde rivit upp dom. Sedan ser jag ingen annan drottning på kanske 10 dagar, och VC är sen länge borta, ingen drottning. Men se, några dagar senare så är det stift och ringlarver. (hade då flyttat hem kupan, kanske hade hon först då kunnat hitta drönare tillräckligt ?).
    Min enda förklaring är att första drottningen var det något fel på, och då dom (bina) förstod att det fanns flera på gång så kastade dom ut henne ? (kan ha skadat henne i puppan när jag klåfingrigt var på ramen och skar ur, även om jag var försiktig?)

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in