uppvärmning vid filtrering av Honungen

Hem Forum Kvalité i honungsproduktionen uppvärmning vid filtrering av Honungen

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15309

    Har en fundering ,
    ska bygga en Honungs sump för filtrering av Honungen ( i Rostfritt ) ska då sätta dit en värmare för att den lättare ska kunna rinna igenom samt att den lättare ska kunna gå att pumpa iväg till Tanken

    min fundering vid upp värmningen är
    vilken temp ??
    efter som dom flesta ligger över 50 grader C
    och vad händer med Honungen Kristallisering om den värms??

    Har många kunder som efter frågar flytande Honung , Kan man vid lite högre temperatur få Honungen avv vara flytande en längre tid ?? innan den kristalliseras ??

    eller ska man satsa på ett parti som blir kockt och man tappar en del goda ting med får flytande Honung som aldrig blir gryning.

    till saken hör att när jag har sålt Honungen till kund flytande så har jag sagt att den kommer bli gryning om dom sparar den , och då har det varit OK, men sen när det har hänt så har man fått förfrågan vad det är för fel på Honungen !!
    ( lite irriterande ) Kund kommer ej ihåg vad man sagt utan bildar sig en egen upp fattning .

    skulle vilja komma runt detta lilla problem , även om det inte känns rätt ( det känns som om man måste luras för att få sakerna att fungera )
    kom med råd !
    tipps !
    även om dom för er inte känns rätt 

    #19890

    1) jag har sålt flytande honung i butik på flaska i flera år och det kommer alltid någon och tycker det är konstigt att den kristalliserar. Man kan inte få med all info på etiketten, eller som hylletikett i butiken. Det finns alltid någon som knorrar och man får försöka informera dessa om att svensk honung från HF som är flytande har man tillsatt ca 10% flytande fruktos.
    Svensk honung innehåller för lite fruktos för att förbli flytande. Inte ens rallarros eller värmebehandling stoppar kristallisering, det händer bara några veckor senare.
    Den typen av värmebehandling som ger bäst effekt är totalt skadlig för honungen som honung.

    2) en liten 120-130 liters ”vaxavskiljare” skall det egentligen heta fungerar utmärkt. Ha Swienty/CMF's lilla förfilter som förebild, den fungerar utmärkt.
    Du behöver inte ha någon grov innerkorg. Jag har ett grovmaskigt rostfritt stålnät som fungerar bättre som skräpuppsamlare.
    Bottenvärme med vanligt kablage till värmegolv, kunna ställa on temperaturen upp till 80 grader och ha termostat. Du behöver inte göra den rund men se till att botten ligger lågt och att uttaget/avrinningen är lägst ner i lägsta punkten där du skall koppla på slang och pump upp till klartanken.

    Som flytkula till automatiken duger en tennisboll. Du måste dock kunna ställa en ”hysteres” för påslag i högt läge och att påslaget håller hela vägen ner till lägsta läge på flytkulans inställning. Det är den mängd honung du pumpar upp till klartanken.

    #19894

    Tack för svar
    det kommer att ta ett tag innan jag har så fint som dina bilder
    ( behöver lite högre pris på Honungen )

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in