Utsmälltning av ramar

Hem Forum Praktisk biodling Utsmälltning av ramar

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14503

    Jag stor här med ett antal använda ramar som har varit i yngelrummet. Nu skulle jag behöva lite tips till hur man får bort vaxet ifrån ramarna om man ska gör det själv.

    #17308

    Smälta ut med vatten ånga, egen eller lånat från den lokal bi odlings föreninge eller bi odlings kollega

    Ta en mora kniv och skära ut vaxen och smälta i en saftmaja eller stor kastrull med vatten.

    Även en solvaxsmältare går att använda under varma dagar.

    Att tänka på är att det är kladdigt och stänkt vax kan vara svår att avlägsna, så oömma lokaler eller utomhus är att rekommendera+det blir en del dofter.

    Vissa redskaps månglare tar även emot ramar för ur smältning och rengöring mot en avgift.

    Elda upp eländet och köpa nytt går bra men belastar plånboken, fast det spar tid  ::)

    mvh edward  😛

    #17309

    Att elda upp vaxet är väl lite onödigt, vax är ett av de finaste material jag jobbat med.

    Ibland måste man ha åtminstone lite apparater/material för att kunna ta hand om och återvinna sitt vax. Vaxet innehållet puppor, propolis, pollen, föroreningar och sporer mm som till viss del kan filtreras bort.

    Köp en ny saftmaja till frun så blir hon glad! Baktanken är att du skall använda den gamla till att smälta vax.

    På en kokplatta utomhus, på med vaxmajan. Fullt med vatten i nedre behållaren och skär ner vaxet i den övre. I övre behållaren lägger du en bra bit filterduk. Vid utloppet på saftmajan en vanlig sil och låt vaxet rinna ner i en hög hink.

    Vaxet skiktar sig. Renast vax upptill och rester av slagg, propolis mm i botten. När vaxet stelnat så skrapa bort alla föroreningar i botten till du får en ren klump.
    Slå sönder den med hammare och smält de delar du behöver använda igen.

    Kolla i tråden om ”Propolis från vaxhanteringen”, där finns bilder på processen.

    Ett problem du får är att tillverka mellanväggar för att smälta in i väl rengjorda eller nya trådade ramar.

    #17373

    Magnus.
    Jag lät en plåtslagare bygga en plåtlåda där jag kan hänga in mina ramar.
    Sedan köpte jag en tapetborttagningsmaskin på Clas Ohlson (finns även på Jula)
    och byggde sedan ihop dessa.
    Fungerar suveränt.
    Vill du ha exakt beskrivning kontakta mig privat så skickar jag bilder.
    ao.olsson@telia.com
    mvh
    Anders

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in