Vad är det frågan om ?

Hem Forum Bihälsa Vad är det frågan om ?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14576

    Jag har ett samhälle som inte hade någon drottning i början av säsongen.
    Det jag gjorde var att tillsätta yngelramar
    I hopp att dom skulle dra fram en ny drottning tills jag hade en ny riktig.
    Det har dom inte lyckats med och nu är det massa döda bi på bottnen och döda bi i cellerna.

    #17497

    Har dom  mat?

    #17499

    Ja mat har dom 🙁
    Vissa kommer ur sina celler. Andra inte.

    #17500

    Ja mat har dom 🙁
    Vissa kommer ur sina celler. Andra inte.

    När du flyttar över yngelramar så måste det vara med påsittande bin. Ett samhälle som varit utan drottning såpass länge är mycket försvagat. Bina har dessutom fel ålder. Om det inte finns tillräckligt med bin för att hålla ynglet varm, ja då dör ynglet. Det kan ju också vara så att samhället har äggläggande arbetsbin, då drar dom inte upp en ny drottning. Detta borde du se på puckelyngel. Du kan göra på följande vis. Ge samhället foder i form av 50% sockerlösning i en dag eller två. Flytta samhället åt sidan och ställ en ny låda på botten på den gamla platsen. Häng in minst två yngelramar med påsittande bin mitt i den nya lådan. Det måste finnas yngel i alla åldrar, samt nylagda ägg på ramarna. Det måste dessutom finnas pollen.  Ställ en plastbalja eller bred ut några säckar ca 30 meter bort. Skaka av alla ramarna där. Eventuella äggläggande arbetsbin tar sig inte tillbaka till den nya kupan. Dom avskakade ramarna hänger du i den nya kupan.Ramar med döda bin skall inte tillbaka.  Nu har du dragbin, ungbin larver och ägg. Efter två till tre dagar börjar dom dra upp viseceller.

    #17569

    Min erfarenhet är att det är ingen garanti att äggläggande arbetsbin inte kommer tillbaks in i samhället efter att ha skakats av alla bin en bit bort.
    Har gjort detta, och då minst 100meter bort, men haft kvar problemet.
    Numera kör jag av och skakar av bina i skogen. Tyvvär, men finns inget annat val.
    Finns äggläggande arbetsbin, finns inget hopp för samhället.

    #17570

    Min erfarenhet är att det är ingen garanti att äggläggande arbetsbin inte kommer tillbaks in i samhället efter att ha skakats av alla bin en bit bort.
    Har gjort detta, och då minst 100meter bort, men haft kvar problemet.
    Numera kör jag av och skakar av bina i skogen. Tyvvär, men finns inget annat val.
    Finns äggläggande arbetsbin, finns inget hopp för samhället.

    Det låter märkligt!? Jag har varje år jag haft ett sådant samhälle skakat av SAMTLIGA bin ca 5 meter från kupan, och ALLTID lyckats bli av med äggläggande arbetsbin. Kan det bero på bi-ras tro?

    mvh

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in