vårfodring

Hem Forum Praktisk biodling vårfodring

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15305

    Har någon bra förslag på utfodring, behöver ge bina lite och har fixat med foderdeg men kom på att jag ju inte har någon plats mellan ramarna och locket, funkar det att helt enkelt ställa på en tom låda uppe på samhället? Blir det inte för kallt för dem? Har någon annan nåt bra tips.. Har inga foderramar.

    #19857

    Vi kör med en enkel fyrkantig sarg av trä som är 25 mm hög. Den läggs ovanpå yngelrummet, foderdegen läggs direkt på ramlisterna, och plexiskivan ovanpå, följt av taket. Det stämmer som du skriver, sätter man på en hel skattlåda runt foderdegen, så flyttas merparten av värmen i yngelrummet dit upp.

    Det är viktigt att ha koll på när bina inte ska få mera foderdeg, att plocka bort sargen snarast att bina förbrukat degen, annars har man vildbygge med yngel i inom kort i denna.

    #19864

    Jag brukar röra ihop sirap, florsocker och lite socker till en trögflytande massa och trycker snabbt ner den längsmed lådans kanter vid rambärarlisterna med hjälp av en liten spackelspade, ingen extrasarg behövs. Smetar man inte på för mycket på varje ställe så rasar inte fodret ner utan blir liggande uppe på ramarna och rambärarlisterna.

    #19865

    Bäst är foderlåda som fått sitta kvar sedan invintringen, bara att slabba i några liter 50% blandning som räcker halva April också beroende på väder. Här har visserligen några krokusar tittat upp men det finns inget att samla än på veckor.

    #19868

    Bäst är foderlåda som fått sitta kvar sedan invintringen, bara att slabba i några liter 50% blandning som räcker halva April också beroende på väder. Här har visserligen några krokusar tittat upp men det finns inget att samla än på veckor.

    Nja, det är bara det näst bästa. Foderdeg är enklare, med minst lika god effekt. 50/50-lösning håller inte många dygn innan den jäser pga höga andelen vatten, så man måste ändå ut ofta och fylla på då. Mindre körning med foderdeg.

    #19871

    Jag gör ett hål i foderdegspåsen,nästan lika stort som det i täckbrädan och lägger påsen över hålet,sen tidningar över degen då det är mellanrum mellan täckbrädan och taket.Har man inget mellanrum där kan man ju lägga en extra sarg, slipper man ju öppna upp kupan och man kan skaka ner evt bi när man tar bort påsen vid varmare väder. Inga protester från bina än iallafall…  🙂

    #19872

    Jag gör ett hål i foderdegspåsen,nästan lika stort som det i täckbrädan och lägger påsen över hålet,sen tidningar över degen då det är mellanrum mellan täckbrädan och taket.Har man inget mellanrum där kan man ju lägga en extra sarg, slipper man ju öppna upp kupan och man kan skaka ner evt bi när man tar bort påsen vid varmare väder. Inga protester från bina än iallafall…  🙂

    Smart!

    #19893

    Tack för inputen! Då har jag bra ideér om hur jag ska gå tillväga.

    #19928

    Är det nån som har tankar om göra/gjort egen foderdeg med proteintillskott  i. Åke Hansson har recept
    med Sojamjöl, kasein,  öljäst,…. 

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in