Vårfodring?

Hem Forum Allmän biodling Vårfodring?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14512

    Hej
    Har ett samhälle som verkar svagare, tänkte drivfodra dem efter rensningsflykten och har ett par kg honung sparat som jag tänkte använda. Har en flustermatare, men då måste jag lösa upp honungen och frågan är hur mycket vatten ska man lösa upp den med?
    50% rekommenderas med socker men gäller samma med honung?

    #17333

    Jag kan tänka mig att det är risk för att samhället blir rövat om man bara drivfodrar det samhälle som är svagast eftersom draget nu innan blomningen kommer igång på allvar är dåligt.  Jag skulle nog fodra alla samhällen i sådana fall.
    När jag har gett dem honung har jag bara värmt den lite och rört den lite så blir den flytande igen men honung som foder ska inte vara att rekommendera eftersom det kan sprida smitta mellan samhällen men det finns det nog delad mening om som allt annat när det gäller biodling 🙂

    Men det finns säkert någon som kan det bättre än jag 😉

    #17334

    Hej
    Har ett samhälle som verkar svagare, tänkte drivfodra dem efter rensningsflykten och har ett par kg honung sparat som jag tänkte använda. Har en flustermatare, men då måste jag lösa upp honungen och frågan är hur mycket vatten ska man lösa upp den med?
    50% rekommenderas med socker men gäller samma med honung?

    Du måste hålla isär begreppen. Ett samhälle som saknar foder efter rensningen skall fodras. Det görs bäst med 50% sockerlösning i foderballong eller foderram. Drivfodring innebär att man lurar bina att tro att det finns nektar i närheten. Drivfodring ges i små mängder för att simulera drag. Man börjar inte drivfodring förrän det finns pollen att hämta. Ett svagt samhälle skall inte drivfodras av den anledningen att drivfodringen stimulerar samhället att föda upp mer yngel än vad dom klarar av. Det måste alltid finnas tillräckligt många bin för att hålla ynglet varmt. Blir det ett bakslag i vädret så kan ett svagt samhälle lämna ynglet som då kyls och dör. Det enklaste sättet att få fart på ett svagt samhälle är att förstärka med yngelramar med påsittande bin.

    #17346

    Om samhället är svagt ( jämfört med det andra) och våren ser ut att dröja (uppfattade inte varti sverige du höll hus eller hur länge du har hållit på);

    ta med en tomlåda till samhället, lägg öppnade honungsburken på sidan  klotet, på med tomlådan, täckplast och tak. Den honungen förhindrar att dom blir så svaga att dom inte tar sig till ramar med foder.
    Burken på sidan bara för till synes hård honung rinner lätt iväg när bivärmen har ”tinat” den ett tag.
    Enklast är dock att ha några paket med Apifonda/Ambrosia och/eller Nektapoll och lägga ett pkt av varje PÅ klotet.  Bina kommer att hålla lite högre yngelfart pga säkerställt foder/protein.
    Drivfodring i samhället dvs i tomsargen, kan göras med honungsburkar med 50%sockerlösning (några hål i locket förståss). Drivfodring ger dock ingen större effekt utan ett pollendrag dvs när sälg, hassel blommar
    Risken för röveri är minimal när man fodrar I samhället (däremot om sockerlösning spills och åker ut igenom ex nätbotten, så kn både röveri och vårens myror bli ett problem)
    Sockerdeg är därmed enklast även om ”drivningen” inte blir lika snabb som sockerlösningens ”fusknektar”

    #17970

    Hej
    Har ett samhälle som verkar svagare, tänkte drivfodra dem efter rensningsflykten och har ett par kg honung sparat som jag tänkte använda. Har en flustermatare, men då måste jag lösa upp honungen och frågan är hur mycket vatten ska man lösa upp den med?
    50% rekommenderas med socker men gäller samma med honung?

    Du måste hålla isär begreppen. Ett samhälle som saknar foder efter rensningen skall fodras. Det görs bäst med 50% sockerlösning i foderballong eller foderram. Drivfodring innebär att man lurar bina att tro att det finns nektar i närheten. Drivfodring ges i små mängder för att simulera drag. Man börjar inte drivfodring förrän det finns pollen att hämta. Ett svagt samhälle skall inte drivfodras av den anledningen att drivfodringen stimulerar samhället att föda upp mer yngel än vad dom klarar av. Det måste alltid finnas tillräckligt.
    många bin för att hålla ynglet varmt. Blir det ett bakslag i vädret så kan ett svagt samhälle lämna ynglet som då kyls och dör. Det enklaste sättet att få fart på ett svagt samhälle är att förstärka med yngelramar med påsittande bin.

    All fodring skapar en aktivitet i samhället, skapar värme som gör att bina uppfattar det som drag, när man använder begreppet fodra så är kanske inte avsikten att skapa en aktivitet i samhället men det gör det, så vilket begrepp man använder är mer avsikten med fodringen, du kan välja olika foder beroende på hur mycket aktivitet du vill skapa. det beror på hur mycket bina måste omarbeta fodret, socker lösning skapar mer aktivitet än tex bifor. 

    #17972

    Om man nu har chans att plantera lite vårtidiga blommor där man har sina bin för att minska risk för pollenbrist;

    vilka buskar/träd är att rekommendera, utifrån att jag vill lägga så lite arbete på växtligheten som möjligt (ansa kratta beskära klippa etc).

    Ursäkta om detta hamnar lite väl långt utanför ämnet.

    #17973

    krokus och andra vårlökar kan ge pollen, annars är sälg en mycket bra pollen och nektar källa tidig vår. här är en bra artikel från jordbruksverket  http://www.jordbruksverket.se/download/18.569ce0f11391ed2d0d480001832/1345203990428/Artikel+om+bin+och+pollinering+b.pdf
    Finns en tabell längre ner i artikeln om antalet procent protein innehåll på vårblommor och andra blommor, Läsvärd artikel
    /Eric

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in