Varmbygge vs kallbygge ?

Hem Forum Praktisk biodling Varmbygge vs kallbygge ?

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14437

    Varmbygge vs kallbygge ?

    Vilken ska man ha och när?
    Till största del kör jag med dadant och några 13 ramars LN lådor och då ger det sig själv, men idag invintrade jag ett mindre samhälle på en 10ramars LN låda med nät botten och då börjar man fundera på åt vilket håll man ska vända ramarna i anslutningen till flusteret.

    Vad finns det för för och nackdelar ?

    mvh edward 😛

    #16804

    Definitionsmässigt:

    Tvärbygge,  Varmbygge = ramarna parallellt med flustret, t ex LN formatet.
    Längdbygge,  Kallbygge = ramarna vinkelrätt mot flustret, t ex Langstroth formatet.

    Som du säger LN format ger varmbygge och Langstroth format kallbygge. Sedan finns det hembyggen som är precis åt .. men för vinterdödligheten har det ingen betydelse. Jag skulle tro att flera samhällen dör i Sverige pga LN än med något Langstroth format.

    De flesta samhällen i världen har kallbygge och klarar det bra. Egentligen är det meningslöst att diskutera dessa byggens för- eller nackdelar.

    Det har alltså ingen påverkan alls.

    #16806

    NJjjaaaa  😮

    Nu är det inte riktigt så, har man en 10 ramars LN låda så är den fyrkantig och man kan faktiskt vända den åt fyra olika håll.  😉

    Sverige är ett avlångt land med flera klimat zoner får norr till söder, och världen är ännu större från länder som har drag året om , länder som inte har vinter fast inget drag under långa perioder och får mata samhällen med ännu mer foder än vi som har kalla vintrar och samhällen som går i klot.

    För och nackdelar kanske inte är stor fast det finns olika sätt att resonera och de sätt man vill hålla sina bin på. Kan man välja så kan man gör ett val  8)

    Vad finns det för för och nackdelar ?

    mvh edward 😛

    #16807

    Driftformen är det viktigaste i biodlingen. En rationell Biodling kräver därför ett passande lådformat och med lådan följer ramformatet. Jag har valt och du har valt och många andra har gjort ett val.
    Man får jobba med det material man har. Problemet sitter alltså mellan öronen på biodlaren. Bina klarar sig om de hålls starka och friska. Bina är anpassningsbara men inte biodlaren.
    Därför är dessa diskussioner om ramformat, lådor, byggen tämligen meningslösa i den mening om vi försöker diskutera vad som är bäst.

    Driftform, bihälsa, pallpriser, livslängd, ytbehandling, standarder, logistik, transporter, lyft mm är biodlingens A&O.

    #16808

    Nej i detta har jag inget val som det ser ut idag  ???

    Den aktuella samhället är den som visas upp i förenings bi gård som allmänheten kan beskåda bakom plexiglas, kupan är på LN, vad jag vet så finns det inga på lämplig langstroth format att beställa idag och visningsanläggning är anpassad för denna kupa.
    För några år sedan hade vi/jag bara en kupa på LN och den dog under vintern och det blev tråkningar innan ett nytt samhälle kom på plats efterlängtad av allmänheten och barn och dagis klasser  😀

    Driftsformen är viktig om man har flera kupor,  ::). somliga är total ointresserad av ute bi gårdar och vill ha allt hemma på tomten, andra vill köra stor drift, här finns det inget rätt eller fel.

    Anledningen till att jag tyvärr har en del LN är att jag kar köpt upp bi gårdar av flera som har har lagt av med sin verksamhet till rätt pris. Fördelen med LN är i en övergångs fas kan man köra med langstroth format över dessa om man använder sig av 13 ramars LN lådan http://jarbobiodlarservice.my123eshop.com/product.html?product_id=68&category_id=10

    Den sista verksamhet jag köpte var flera samhällen med trälådor, skaldershus och östervåla kupan, tung som FAN! Tänkte göra bi odlings sverige en tjänst och elda upp skiten så ingen behövde belamras med eländet  😮
    Innan tänd stickorna ströks mot asken kollade jag vad en sådan låda betingade per del  😮 strax under 600kr 😮
    Ja jätte bra, man kan rengöra trä lådorna med flamning om de är i trä, mina frigolit särgar kan jag flamma 6 gånger med garanterad smitt fritt för samma peng!

    Nej det blir till att göra iordning lådorna och sälja dom till någon som endast vill ha kupor på tomten och inte är utsatt för många tunga lyft och transporter.

    Plats finns det för alla i bi odlings sverige från TBH, tråg, trä upp staplings, till frigolit kupor för de som vill eller behöver vara rationell.

    Hoppas och tror att alla har roligt med sina bin från 2 till 2000 kupor

    mvh edward 😛

    #16809

    Varmbygge vs kallbygge ?

    Vilken ska man ha och när?
    Till största del kör jag med dadant och några 13 ramars LN lådor och då ger det sig själv, men idag invintrade jag ett mindre samhälle på en 10ramars LN låda med nät botten och då börjar man fundera på åt vilket håll man ska vända ramarna i anslutningen till flusteret.

    Vad finns det för för och nackdelar ?

    mvh edward  😛

    #16810

    Med risk för att förmedla skrönor så skulle troligen kallbygge (Langstroth) kunna ha bättre ventilation vintertid och varmbygge minska ventilation. Gamla notiser om detta kallar det drag och några galningar är totalt fixerade vid toppventilation och skapar kaos. En del av den här problematiken hänger ihop med invintring på en låda. Man fick för sig att bina skall sitta trångt och invintrad på en låda.
    Idag vet vi att invintring på två lådor är statistiskt bäst och bina klarar av att sköta det mesta själva i kupan själv om de får rätt förutsättningar som tillräckligt med foder under vintern som räcker under våren där det annars krisar.
    LN är ett litet format om man ser till antalet kupor i världen medan Langstroth är en världsstandard och det mest utbredda formatet. I USA/Canada används samma format i norr som i söder i alla väderzoner från svinkallt och fyra årstider till ständigt sommarlika zoner.
    Där diskuteras inte längs och tvärs utan kanske lyften och lådans storlek, 8 eller 10 ramar i lådan. 8 ramar är utbrett och vanligare där. I Sverige och Tyskland klamrar sig olika format fast på ett obegripligt sätt.

    #16811

    några galningar är totalt fixerade vid toppventilation och skapar kaos

    Med detta påstående är hela den nordamerikanska bi odla kåren ett gäng galningar  😉

    invintring på en låda. Man fick för sig att bina skall sitta trångt och invintrad på en låda.
    Idag vet vi att invintring på två lådor är statistiskt bäst

    Ska inte bierna sitta trångt under vintern? Ska även jag invintra mina bin på två dadant lådor? Kan tänka mig att en låda 3/4 langstroth är för låg i höjde för att fungera som vinter klot.

    LN är ett litet format om man ser till antalet kupor i världen medan Langstroth är en världsstandard och det mest utbredda formatet. I USA/Canada används samma format i norr som i söder i alla väderzoner från svinkallt och fyra årstider till ständigt sommarlika zoner.

    om vi utgår ifrån vi ska köra den amerikanska modellen så ska vi borra hål i våra frigolit kupor och sätta på skorten och topventelera kuporna?
    Dom anglosaxiska bi odlarna har ingen förståelse för våra botten ventilerad kupor och liknar dessa vid en dyk klocka som ska drabbas av mögel och fuktproblem under vintern med död som följd  😮
    Fast så är det inte , om man kör ett system och drift sätt så kan man mycket väl övervintra  bin på flera sätt med framgång.

    I Sverige och Tyskland klamrar sig olika format fast på ett obegripligt sätt.

    Det är begripligt att många har byggt sig fast i ett format, Som ny bi odlare om man har råd har man fördelen och möjligheten att välja ett langsthoth format, som även består av flera ram format, DADANT, langsthoth, 3/4 langstroth, 1/2 dadant

    En del av det som gör bi odlandet är att man kan göra det på FLERA olika sätt och inge sätt är fel, bara man gör rätt sak vid rätt tid punkt.

    mvh edward 😛

    #16814

    Jag använder nästan uteslutande tvärbygge framför allt eftersom min första kupa var sådan… Men kanske inte bara, jag tycker att det är lättare att få en tydlig uppdelning av ramar med olika innehåll i yngelrummet – pollenram längst fram full av vaktbin och drönare (som man såklart alltid rör sist), sedan yngelramar, pollenram och eventuellt foderram(ar) längst in. De få kupor jag provat med längdbygge tyckte jag ramarna blev mera blandade och därmed svårare att packa i ordning avläggare av det. Bortsett från detta är det nog bara en ergonomisk fråga om man jobba från baksidan eller från sidan och dels hur man vill lyfta ramar. För ett honungsproduktionssamhälle har jag svårt att se att det gör någon skillnad ur någon synvinkel alls.

    #16818

    Kallbygge underlättar väsentligt under dragperioder! Då mängder med bin strömmar ut och in ur kupan så sväljer kallbygge undan bina betydligt snabbare. Den främsta ramen mot flustret vid varmbygge bromsar däremot binas tempo. Allt enligt min erfarenhet.

    Övervintringsmässigt märker jag ingen skillnad.

    #16819

    pollenram längst fram full av vaktbin och drönare (som man såklart alltid rör sist), sedan yngelramar, pollenram och eventuellt foderram(ar) längst in.

    Har aldrig tänkt på eller reflekterat över att första ramen var fult med vakt bin, detta måste jag komma ihåg att kolla nästa år  🙂
    Dock har jag kört en kors variant mestadel med 13 ramar LN nederst och en 3/4 plast ramar i kors överst som yngel klot, spärrgaller och skatt lådor i 3/4 langstroth.
    Förra året övervintrade jag 3 samhällen med detta kombination och alla dog  >:( Vet inte om det var för de låg i kors eller pga att det var vax nere och plast upptill. I år gör jag försök med endast 12 ramar i 13 LN ramars lådan , och hoppas på ett bättre resultat.

    mvh edward 😛

    #16820

    standardmått på virke, har inte det påverkat måtten på våra ramar o lådor? Kanske också i andra länder. Rammåtten är gamla, har dom verkligen uppstått utifrån binas behov?
    Använder själv kallbygge, tycker att bina övervintrar bättre på det. Det ser bättre ut i lådorna på våren och det luktar bättre. Det är ju inte vetenskapligt på något vis utan bara en egen iakttagelse. Men vet någon egentligen hur ett bisamhälle dör under vintern?

    #16824

    Har aldrig tänkt på eller reflekterat över att första ramen var fult med vakt bin, detta måste jag komma ihåg att kolla nästa år  🙂
    Dock har jag kört en kors variant mestadel med 13 ramar LN nederst och en 3/4 plast ramar i kors överst som yngel klot, spärrgaller och skatt lådor i 3/4 langstroth.
    Förra året övervintrade jag 3 samhällen med detta kombination och alla dog  >:( Vet inte om det var för de låg i kors eller pga att det var vax nere och plast upptill. I år gör jag försök med endast 12 ramar i 13 LN ramars lådan , och hoppas på ett bättre resultat.

    mvh edward 😛

    Finns nät över hela bottenytan så har det ingen som helst betydelse om ramarna står si eller så. När bisamhället invintras på flera lådor är det viktigt att lådorna placeras så att ramarna står rakt över varandra, alltså hela kakgatan öppen från botten upp till taket. Avfall och eventuellt döda bin skall inte kunna ansamlas mellan lådorna och förhindra luftcirkulation vilket kan ske om lådorna korsas.
    Mvh. Jano

    #16830

    Finns nät över hela bottenytan så har det ingen som helst betydelse om ramarna står si eller så. När bisamhället invintras på flera lådor är det viktigt att lådorna placeras så att ramarna står rakt över varandra, alltså hela kakgatan öppen från botten upp till taket. Avfall och eventuellt döda bin skall inte kunna ansamlas mellan lådorna och förhindra luftcirkulation vilket kan ske om lådorna korsas.

    Det kanske var en del av varför det var mindre lyckat förra året  >:(

    Hur blir det om man använder sig av universal bottnen ?

    mvh edward 😛

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in