Varroabotten Funktion?

Hem Forum Redskap Varroabotten Funktion?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15315

    Jag undrar över den lösa nätskivan till denna botten.
    Är den tänkt som sommarbotten eller hur är det tänkt att den skall användas?
    Jag har inte hittat något skrivet om det och undrar nu då den under vintern blir täckt med döda bin.
    Skall den helt tas bort på senhösten för förbättra ventilationen? Och sedan sättas in på våren.
    I så fall så är det helt öppet bak för t.ex möss att komma in men ventilationen blir klart bättre.

    Vad gäller och rekommenderas?

    Carl-Erik

    #19897

    En nätbotten ska sitta i på vintern, är det helt öppet så kan det komma in möss. Om man oroar sig för ventilationen så kan man pillra ut  döda bin med en bit ståltråd eller liknande. Har du en lös nätbotten? Dom brukar sitta fast. Sen brukar man ha en utdragbara skiva under för att kolla varroanedfall.

    #19899

    Jag antar att det är Törebodas varroabotten du menar, den här:

    http://www.biredskapsfabriken.se/se/artikel.php?kid=8-72-98&mall=lista.php&id=12

    Den har en lös nätskiva som är precis som det du beskriver. Jag har också undrat över funktionen hos denna.

    #20038

    Den där luckan som man skjuter in för att kolla varroanedfallet… Ska man skjuta in den under vintern så att de håller värmen lättare eller ska det vara öppet under för ventilationen? För en nybörjare är det lurigt med att veta vad som är lagom ventilation vs värmeisolering.

    #20039

    Den där luckan som man skjuter in för att kolla varroanedfallet… Ska man skjuta in den under vintern så att de håller värmen lättare eller ska det vara öppet under för ventilationen? För en nybörjare är det lurigt med att veta vad som är lagom ventilation vs värmeisolering.

    Fullt öppet nedåt året runt. Möjligen kan skivan sitta i under mars-april om det är ett svagare samhälle.

    Bin dör aldrig av kyla. Blåsig placering av bigården är däremot väldigt negativt, likaså uteblivna varroabehandlingar vid viktiga tidpunkter på året, sena invintringar mm.

    #20048

    Det tackar vi för. Öppet året runt alltså. Typ.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in