Varrojet

Hem Forum Bihälsa Varrojet

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14398

    Besökte en yrkesbiodlare, han hade en typ av förångare för oxalsyra, men han hade inte vätska utan en tablett. Ångaren drevs av gas. han behövde inte öppna kupan vid behandling, utan förde enbart in förångaren i flusteröppningen och väntande tills tabletten var borta. Det var heller ingen värmespridning runt apparaten, vilket gör att man kan använda den i EPS-kupor utan att dessa smälter.
    Jag ser flera fördelar med denna metod:
    1. Behöver inte öppna kupan vid behandlingen
    2. Så som jag uppfattade tabletten anpassad för ett samhälle dvs mindre risk för fel dosering.
    3. Kort behandlingstid vid varje samhälle

    Är den någon som prövat denna utrustning? Resultat/verkansgrad? är det lika bra som traditionen oxalsyrebehandling?
    Finns det någon som säljer denna typ av utrustning i Sverige, både förångaren och ev tabletten?

    Direkt från tillverkaren:

    Medicinsk rök (ånga) införs i en bikupa genom entrén. Användning av detta verktyg har många fördelar:
    Det är lätt att hantera,
    den kan användas med alla typer av kupor
    användning av nästan alla rökare ämnen som amitraz etc.
    full kontroll över doseringen
    full kontroll av förbränning (viktigt inslag särskilt i områden med hög risk för brand)
    biodlaren är skyddad mot rök
    behandling av nakna bikupor
    kontroll av effektiviteten hos andra varroabekämpningsmedel kämpar metoder
    säker metod för bestämning av graden av infektion av andra bikupor
    mycket hög verkningsgrad per tidsenhet (ca 10 sekunder per en bikupa)
    enkelt underhåll

    http://www.nektarking.ro/varroa-treatment.php

    http://www.youtube.com/watch?v=hAKW13qcPHI

    Johan

    #16491

    Borde inte den biodlare du var hos veta var han köpt den?

    Sublimering är effektivt och snällare bina men gasen är farlig för biodlaren och metoden tidsödande. Jag har en Vaporizer men det fungerar inte med många samhällen.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in