Vaxbyte vid invintring

Hem Forum Praktisk biodling Vaxbyte vid invintring

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15074

    Hej på er!

    hur ställer ni er till följande:

    Efter slutskattning sitter samhället på två lådor med ganska så fula vaxramar.

    En låda fina tomma ramar finns från slungning och en låda med vaxmellanväggar.

    Kan man borsta över bina från bägge lådorna till lådan med vaxmellanväggar i samband med invintring, låta bina dra ner fodret och bygga ut mellanväggarna och när det är klart sätta på lådan med tomma utbyggda ramar under och låta samhället stå på dessa två lådor över vintern?

    Eller blir det för trångt med bin från två lådor i lådan med vaxmellanväggar?

    Tacksam för svar!

    #19263

    Hej Magnus

    Väl sent att börja invintringen nu…

    Jag hade inte gjort något byte såhär sent på säsongen, framför allt inte till vaxmellanväggar. Det kostar en hel del foder för bina att framställa vax och bygga ut ramar och den extra arbetsuppgiften vill jag ge mina bin när de har goda förutsättningar för det. Såhär års är samhället inte så starkt rent individmässigt jämfört med runt midsommar när de är på topp.
    Bra med ambitionen att byta ut vaxet men jag hade väntat till våren. Låt dem behålla sina gamla ramar över vintern.

    Om det blir för trångt med bin från 2 lådor på en låda beror på vad du har för format på ramarna också, och som så mycket annat beror det på vem du frågar. Mina mentorer invintrar på en låda och förespråkar detta. På vårkanten när de gör rent bottnarna (mars) så sätter de en låda fina, helst utbyggda ramar, under lådan som de invintrat på. När de växer till sig så börjar drottningen lägga ägg i båda lådorna.
    Efter midsommar ser de till att drottningen finns i den nedre nya lådan och sätter spärrgaller och låter den övre lådan kläckas i sin takt och sedan blir den skattlåda för bina, som du sedan kan slunga och plocka de ramarna till smältning.

    Smidigt system för att alltid byta ut vaxet i yngelrummet en gång per säsong

    #19264

    Hallå!

    Tack för svaret!

    Japp, på tok för sent att invintra nu, jag äger inga bin ännu utan tänker starta till våren. Tiden nu ägnar jag åt att läsa litteratur och ställa frågor på forumet! Alltid kul att ta del av andras tankar och lösningar.

    Bortsett från tidpunkten, tror du att tillvägagångssättet är möjligt? Som jag förstått det bygger bina ut mellanväggarna i samband med invintring och i samband med gott nektardrag runt midsommar? Jag tänker mig att jag ska starta upp med LN-ramar.

    /Magnus

    #19266

    Hej!
    Vad skönt att det var en hypotetisk frågeställning du hade 🙂

    Jag har inte tänkt så mycket i de banorna och detta med att de bygger ut vid invintring är nyheter för mig.

    Tänker att det fortfarande kostar en del honung/socker för vaxbygget så man får nog kompensera med att ge extra socker om man få ramar utbyggda i augusti. Men har de ingen plats att lägga sockret så lär de säkert bygga ut så de får plats å andra sidan.

    Jag hade på min höjd satsat på att få mellanväggar utbyggda vid invintring som en strategi om man måste få ramar utbyggda och säsongen börjar ta slut, som en plan B.

    / Fredrik

    #19267

    För att bygga ut 1 kg mellanväggar går det åt ca 10 kg mat. Ger du annars 16 kg socker vid invintringen ska du alltså ge 26 kg för 10 ramar med mellanväggar. Det fungerar fint, men mellanväggar blir mycket snyggare utbyggda i yngelrummet  under högsommaren.

    (Tvärtemot vad som skrevs i Bitidningen 2015) så blir det alltid mera drönarbygge/fula celler om man låter bygga ut mellanväggar då bina lagrar foder i dem, än då drottningen lägger ägg i dem under utbyggnaden…

    #19270

    Jag har också bytt ut brunt vax till våren och tyckt det varit mer passande. Samtidigt läste jag i Sjukdomar, parasiter och skadegörare i bisamhället av Preben Kristiansen och Ingemar Fries att vaxbyte i samband med invintring minskar risken för bla Nosema eftersom bina sitter på ”rent vax” hela vintern.

    Det jag tycker blir svårt är just att byta ut vaxet på hösten eftersom det inte blir riktigt yngelfritt, och ju längre man väntar ju senare blir invintringen/vinterynglet. Som sagt, hur man än vänder sig har man ändan bak… 😮

    #19272

    Ett sätt att invintra är att ha en låda med mellanväggar ovanför spärrgallret och yngelrummet under. Då byggs ramarna ut snabbt och fint (har inte märkt att det blir drönarbygge), sedan tas spärrgallret bort och bina kan nu bilda sitt klot på de efterhand tomma yngelramarna samtidigt som de har sitt foder i lådan ovanför utan några tomma ramar som kan ställa till det.
    Om det är som Thomas skriver att det går åt 10 kilo för att bygga ut ett 1 kilo vax så kostar i höst sockret då mindre än 80 kr samtidigt som ett vårutbygge görs på honung för en kostnad på minst 1000 kr.
    Vilket sliter mest på bina att på hösten producera vax inomhus eller jaga pollen o nektar utomhus? Jag vet inte svaret men ”tror” att det är gynnsammare för samhället att producera vax.

    #19274

    Kul med flera olika vinklar och åsikter på ämnet, det är ju biodling vi pratar om så självklart kommer åsikterna gå isär men personligen uppskattar jag när man berättar hur man tänker när man har en viss åsikt.

    Jag tänker lite stilla att jag nog inte vill ge den arbetsuppgiften till bina på hösten då det blir mer för dem att göra i rent arbete som de kan göra andra tider på året (vår/försommar) då populationen är på väg uppåt igen. Men kanske att man kan ge en extra stödfodring socker på vårkanten så det kan ta av det sockret till utbyggnad av mellanväggar i yngelrummet.

    Jag kör med ramformat Svea så invintring på flera lådor är inte lämpligt för mig men intressant metod du har lasse, kört så flera år?

    // Fredrik

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in