vaxsmältning med ånga

Hem Forum Honung och andra produkter från bikupan vaxsmältning med ånga

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14925

    Någon som provar små ånggeneratorer tex tapetborttagare eller rengöringapparat med ånga?!?

    Resultat!?!

    Per-Enar

    #18911

    Gissningsvis får du köra väldigt länge per ram, eftersom mängden ånga är på tok för liten. Tid = pengar… Med ångan från en vedeldad ångpanna (eller eldriven ångsmältare) smälter du ca 20 ramar i minuten, och får massor av ånga över ändå.  🙂

    Har du 10 ramar om året att ånga, då kan du förstås investera i tapetborttagaren.

    #18912

    Jag har en låda där jag kan hänga in ca 10 ramar, och sen kopplar jag till en tapetångare på det. I lådans botten ligger ett gammalt spärrgaller, och under det en sne botten så att vatten och vax kan rinna ut ur lådan. Jepp det funkar.

    De erfarenheter jag gjort (om jag skulle bygga nytt) är att tänka på att lådan ska hålla tätt, ju mer läckage ju ännu längre tid tar det. Kör jag 10 LS tar tanken på ångaren slut innan jag ångat ur allt. Ett kraftigare aggregat hade varit att föredra.

    Eftersom jag använder detta till gamla yngelramar blir det mycket skräp på spärrgallret, som man får stå och ”kladda” med. Mycket jobb för lite vax skulle jag vilja uttrycka mig. Men visst, har du sedan möjlighet att rengöra ramarna så slipper du lämna iväg dem för rengöring.

    #18933

    OK, fattat att de ger för lite ånga

    Per-Enar

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in