vildabin

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15035

    Hejsan
    Skulle bara fråga om någon vet.
    Jobbar ute på en kyrkogård och det finns hur mycket bin här som hellst.
    Och jag har kollat upp och det är bara jag som har bina närmast men det är 1.6 mil härifrån. Så det måste vara vilda bin.
    Nu undrar jag om det skulle gå att få dom att flytta in på något vis i en tom kupa om jag skulle ställa hit den? Eller finns det något annat vis att lura dom att komma så man kan fånga dom på nått sätt.
    Skulle vara kul om det gick.

    #19157

    Hur har du kollat upp att det inte finns en bigård inom flygavstånd? Om man inte har god tjing med bitillsyningsmannen blir det svårt. Dessutom har vi tyvärr alltför många som inte rapporterar sina bin till Länsstyrelsen, och då blir det ännu knivigare, om inte omöjligt.

    Om det nu är tambin som gillar att bo i bikupor som du sett, och inte tex solitära som lever i bla hussprickor, så måste du leta upp deras drottning om du ska kunna lägga beslag på samhället. Och henne hittar du genom att följa bina när de flyger hem… Ställ kupan där bina bor, leta rätt på drottningen och placera henne i din kupa. Låt bina flyga in, och stäng sedan öppningen snortidigt eller sent på dagen när de flesta bina är inne i kupan.

    Jag rekommenderar dig att göra en avläggare eller köpa ett samhälle istället. Billigare och snabbare…  ;D

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in