Vilken blomma

Hem Forum Biväxter Vilken blomma

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14954

    Upptäckte igår att jag har ett träd i bigården som bina var fullständigt tokiga i. Hela trädet surrade, och det var snudd på magiskt!

    Någon som vet vad det är för träd med dessa vackra blommor? (Klicka på bilderna för större bild)

    https://www.dropbox.com/sh/4nq52e3gccl2uhc/AABO2EHZlzsVuu7SJAUkniVia?dl=0

    #18958

    Är det inte ett körsbärsträd? Det gillar de…  🙂

    #18959

    Jag tror det är ett krikonträd. Vi har ett likadant.

    #18998

    Tror inte det är körsbär, då hade där väl varit körsbär förra året? Får bryta en kvist och ta med mig till diverse trädgårdskunniga. 🙂

    #19000

    Vi har bigarråträd, söt körsbär, bina är väldigt glada i dessa blommor och trädet ser ungefär ut som erat. Men nu har jag bott på samma gård i 30 år och har endast fått ett fåtal körsbär under alla dessa år. Det kan vara en gammal sort som inte är självpollinerande och har ingen art i närheten som den behöver för att sätta frukt. Vi har även en gammal sort, gulplommon, som behöver krikonträd för att sätta frukt. Men dessa har vi och om de två olika sorterna blommar samtidigt och regnet inte fallar så får vi gott om frukt  😀

    #19021

    Det kan vara en gammal sort som inte är självpollinerande och har ingen art i närheten som den behöver för att sätta frukt.

    Trädet är med största sannolikhet självplanterat, och förmodligen gammalt också med tanke på dess storlek. Kanske körsbär i alla fall…

    #19027

    Kanske körsbär i alla fall…

    Javisst är det körsbär!  🙂 Sås ofta av tex koltrastar genom avföringen…

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in