Vinterförlust

Hem Forum Praktisk biodling Vinterförlust

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14505

    Hur tar jag bäst reda på ett samhälle som dukat under på vintern?

    Vad gör jag med:
    Bin,
    Vax,
    Ramar,
    Kupor (Nacka)

    //M

    #17307

    Hej Biviken = http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/1995/1/

    Först bör du diagnostisera varför samhället dukade under och fortsätta därifrån. Är det endast svält så kan du använda materialet vidare.
    Är det sjukdom så ska samhället sanneras eller destrukteras på lämpligt sätt.

    mvh edward 😛

    #17310

    Det ser ut som det är utsot, dessutom hade jag problem med att vintra in samhället. Dom ville inte dra ner fodret dessutom var det en sen svärmning som jag missade (i början på september)

    #17306

    Om du inte hinner plocka in materialet innan vårens flygning börjar så stoppa flustret så att inte bin – dina egna eller andras – drar/rövar på det avlidna samhället.

    #17311

    Smält ner vaxen, luta av ramarna eller elda upp, ta inte vara på eventuell honungs socker rester, inte värt risken.
    Skura, skrapa lådorna , flamma, och eller behandla med virkon som man kan få tag i från gran gården mm, ( dödar de flesta bakterier och sporer)

    Fyll med nya ramar och snälla trevliga bin  😀

    mvh edward  😛

    Ps när du står där och skurar dina lådor kan du ta lärdom om att invintra små samhällen eller tveksamma och väga chansningen mot att skura ren lådor,  >:( en av de mindre roliga arbeten inom bi odlingen  >:(

    #17318

    Hej!

    Jag lånar tråden…

    Jag har också ett samhälle som har problem… Det surrar mkt i kupan och bina har skitit i snön väldigt mkt utanför kupan. Delvis också på den.

    Jag gissar att det finns inget jag kan göra nu utan bara vänta och se?

    Det konstiga är att det var ett av de få samhällena som funkade riktigt bra både under hela förra sesongen och vid invintringen…

    #17337

    Nu är det konstaterat att anledningen till att det dött är för få bin.
    Mat fanns kvar i massor men inga bin värt att tala om. Detta pga att den sena svärmningen som jag nämde tidigare.

    #17340

    Börja med att stänga till kupan så inga andra bin kommer in. Placera allt i plastsäck alltså, och tejpa för.
    Prata sedan med din lokala bitillsynsman, som ska inspektera. Misstänks yngelröta så ska hela alltet brännas och det gör bitillsynsman, inte du.
    Om det konstateras yngelröta så har du gissningsvis samma skit i alla dina kupor. Dvs en rejäl smäll, för de ska eldas upp. Dessutom måste du sanera alla redskap, overall osv.

    Om det inte är yngelröta utan bara sviter av varroa/svält/utsot/betonghonung/fel vinterfoder: Stäng till kupan. Sopa ur bina i plastsäck som bränns. Jag skulle bränna även ramarna, inkl med foder/vax. Det är inga stora pengar som går åt, däremot en bra försäkring. Byta till nya ramar vart 4:e år är inte så dyrt, bara bra smittskydd.

    Om resten av plastkupan är fräsch: Skrubba allt, dvs hela lådan, locket, innerlock och botten med ordentligt med Virkon S + hett vatten.
    Om kupan är skruttig: Bryt sönder, ner i säck, bränn allt och börja om. Och stoppa allt i plastsäckar det första du gör i vilket fall, så inga friska bin kan komma till.

    Jag målar mina plastkupor med billigaste sortens snabbtorkande plastfärg på insidan. Det blir väldigt mycket enklare att skura rent på våren jämfört med omålad plast. Specialfärg behövs absolut inte.
    Och jag skurar alla lådor även om bina mår toppen och eldar dessutom upp ramar som är äldre än 4 år, inkl svart vax.  Lycka till!

    Hur tar jag bäst reda på ett samhälle som dukat under på vintern?

    Vad gör jag med:
    Bin,
    Vax,
    Ramar,
    Kupor (Nacka)

    //M

    #17343

    Amerikansk Yngelröta är inte direkt en orsak till att bisamhällen dör under den yngelfria perioden eftersom vuxna bin inte blir sjuka, men det är klart att sjukdomen skulle kunna finnas där ändå, men då ser du det förmodligen i de andra i slutet av april.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in