viselöst ?

Hem Forum Praktisk biodling viselöst ?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15339

    Hej,
    har mitt första samhälle sen förra året, och var väldigt glad över min drottning;

    men nu undrar jag hur det står till i kupan;

    sen ett tag tillbaks har det inte varit mycket pollen flyg, och idag inte ett bi vad jag sett;

    igår var jag in i kupan och konstaterade att det inte fanns något täckt yngel alls !
    och jag kunde heller inte se några ägg/stift/öppet yngel heller, men ganska mycket både täckt honung,
    nektar och pollen. Inga nödceller/viceceller heller. (en liten kopp i ytterkanten nere på en ram)
    Men kupan verkar jobba på ”som vanligt” in och ut målmedvetet men inget pollen in. Och är lugna och
    fredliga som vanligt.

    kan det vara så att det finns en drottning men att hon inte har nånstans att lägga då allt är upptaget
    (utom en tomram i yttersta kanten, där hon kanske tycker det är för kallt), eller ska jag ge upp hoppet.
    har som sagt bara ett samhälle så jag kan inte prova sätta in en ägg/spätt yngel kaka

    (sökte forumet på viselöshet men fick bara ett enda napp… )

    #19942

    För att kunna ge ett svar behöver vi nog ha några fler ledtrådar;

    Var i landet finns kupan, med tanke på väderlek och blomningssäsong just nu?

    Har du tidigare i vår sett ägg och yngel i kupan?

    Ser samtliga arbetsbin slitna ut, på vingar eller behåring, eller ser somliga yngre ut?

    Har du någon kollega som du kan få en kakbit med ägg eller spätt yngel i? Sätt i denna i sådana fall, mata bina, och kolla efter några dygn om de drar upp en nödcell från dessa larver.

    #19946

    Hej,
    kupan är i Upplands roslagen, har haft kallt, men har nog haft mer sol än lite längre in i landet.
    Den var övervintrad på två lådor. Har inte velat gå in i nedre lådan eftersom jag inte haft någon dag över
    10 i skuggan fram till i fredags, så jag har bara tittat lite i övre lådan men inte sett något yngel, men min farhåga
    om för lite mat dämpades då jag såg åtminståne 3 ramar (i övre) med mer än 30% täckt honung. Matade dock med en  sprayad tomram 50% sockerlösning. (dvs några veckor sen)

    Bina ser fina och friska ut, och jag har för en sådär 2 veckor sen sett att dom dragit en hel del pollen. För ytterligare tid tillbaks så tycker jag mig sett förspel, flera gånger (med några veckors mellanrum) när det blivit fint och soligt (runt 13-14 soltid). Men jag har inte sett nåt yngel, men då heller inte gått igenom hela kupan tidigare. Dom drog pollen för kanske 14  dar sen, men det har minskat succesivt, tills helt stopp igår (fast dom flög ganska  flitigt).

    När jag tittade i i hela kupan i fredags så var det i stort sett bara tomramar nere (utkrupet ?) och väldigt lite bin i nederlådan utom på några ramar vid ena sidan, där var det även nektar och pollen överst.

    Bestämde mig för att dom nog satt bättre på en låda, så jag tog bort undre och borstade ner dom som var där.
    Satte i en tomram i stort sett i mitten i övre (där jag tyckte det borde vara yngelrum) i hopp om att hon ändå är kvar
    men inte haft nånstans lägga, då det i stort sett inte fanns något utrymme utom tomramen (utbyggd), som satt alldra längst ut i ena kanten i överlådan och inte var mycket besatt.

    Så nu går jag bara och väntar på slutet av veckan i hopp om att det är lite ringlarver och stift.

    Har iof en iaktagelse till; två till synes friska men döda bin har kastats ut ur kupan (när jag tittat), båda med
    tungan ute och som verkar fastnat i nåt vitt ”kristallinskt” (trodde det möjligen kunde haft med sockermatningen göra) men skulle vid eftertanke kunnat varit ”larv-substans”.

    Ahh, genialt, bara en bit kaka med spätt, ja jag kanske ska be en bekant, men han har tappat två samhällen i vinter så det tar lite emot fråga.

    #19976

    för den som kanske ändå intresserad hur det gick:

    fick en ram med spätt yngel av kollega för nu dryga 2 veckor sen,

    tittade nyfiket efter vice efter en vecka, såg en cell som var uppbyggd från kaka och tänkte det kunde vara vice
    fast inte nerböjd ännu, besvikelse några dagar senare när den var täckt, alltså en drönare.

    efter att jag satte i ramen blev det iaf liv i kupan, de började dra pollen igen

    ytterligare några dagar senare så får jag en till ram spätt yngel från min bekant för att se om det ändå inte ska ”ta”.

    när jag ska sätta i den tittar igenom den första, mest för att konstatera att det inte finns nån VC, men se, det sitter
    en jordnöt på baksidan, en täckt  VC,  där jag visserligen trott jag tittat tidigare, och sen finns en ovanligt stor kopp i överkant, som
    nog kan misstänkas vara under utbyggnad neråt (? kan dom göra så, att koppen först byggs ut rakt från kaka och sen böjs  ?), nåväl, uppenbarligen var samhället vicelöst, och hade inte nån dålig drottning som knallade omkring utan att lägga ägg.  Nu återstår att se om det blir ytterligare viceceller (börjar dom på nån mer VC när det finns en som är täckt ?)  ska väl gå in i em eller möjligen i morgon (satte nya ramen i söndags, en vecka efter den första)

    cheiro

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in