Vitklöver

Hem Forum Biväxter Vitklöver

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15191

    Hejsan
    Undrar om någon vet om unga blommor har lika mycket nektar eller mer/mindre än äldre blommor.
    Nu till saken jobbar med att klippa gräs och vissa ställen lämnar vi i 2 veckor och vissa klipper vi varje vecka.
    Jag har 2 kupor ca 100m från mitt jobb och jag upplever att det är lika mycket bin på blommorna som är 1vecka som dom som är 2veckor.
    Skulle va kul att veta.  🙂

    #19511

    Hur många dagar blomman är har jag inget svar på om man kan märka skillnad i nektarmängder. Däremot så ger kraftiga plantor med rejält antal sidoskott betydligt mera vid varmt väder än små kortare plantor. I och för sig inte alls underligt…

    Vitklövern tillhör de växter som aldrig sluta sända upp nya blomskott ända till hösten om det inte klipps ner. Fröodlarna sprutdödar plantorna när det blivit dags att tröska, annars skulle de få in för mycket grön massa i tröskan. Det är väldigt intressant att se hur de gör för att få maximalt med blomning. Då fältet slagit ut 20-25% i blom så putsar de ner hela plantorna till en mycket kort stubb. efter bara ett par-tre dygn svarar plantorna med att sända ut mängder med sidoskott, och nu blir det säkert 15-20 ggr tätare med blom.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in