VSH Drottningar

Hem Forum Biavel VSH Drottningar

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14689

    Hej,

    Jag är ny på detta forum. Har pysslat med biodling i ca 10 år i liten skala (12 samhällen). 2012 utplånades alla utom 1 samhälle av varroan.
    Eftersom jag inte vill hålla på med massa bedrövliga kemikalier kanske det kan vara värt att testa framavlade VSH drottningar tänkte jag.

    Finns det någon som vet om det finns någon bra leverantör av VSH drottningar inom EU som man kan beställa och testa? Har inte hittat någon i Sverige.

    Mvh,

    Mats

    #17938

    Varför inte börja själv?  😉

    #17941

    utplånades alla utom 1 samhälle av varroan. Eftersom jag inte vill hålla på med massa bedrövliga kemikalier kanske det kan vara värt att testa framavlade VSH drottningar tänkte jag.

    Tanken är god och det finns ingen biodlare som tycker att det är kul med kemikalier, men vi är inte där ännu.
    Än finns det inga bin som inte behöver hjälp med varroan i Sverige.

    Möjligen är dagens  VSH drottningar en bit på väg men idags läge kräver även dessa att du behandlar mot kvalseret på något sätt.

    Valet blir att bryta mot lagen och gör ingeting mot varroan i några år och under tiden förpesta omgivningen med reinvation och när samhällen inte orkar mer få du skura flamma desinfektera kup material och sedan öppna plånboken och köpa in fler samhällen.

    mvh Edward  😛

    #17942

    Finns det någon som vet om det finns någon bra leverantör av VSH drottningar inom EU som man kan beställa och testa? Har inte hittat någon i Sverige.

    Varroakvalstret (som ju VSH försöker hantera) kom hit med drottningar. I resten av europa finns trakékvalster som ännu inte hittats här. Det gör att erfarenheten av utländska leverantörer av drottningar är begränsad eftersom de flesta biodlare inte vill riskera att stå i historieböckerna som den som tog in trakékvalster till Sverige.

    #17943

    Genfors
    Paul Jungels (Europas bästa Buckfastodlare) i Luxemburg har VSH-linjer, men han är en försiktig general och säger inte att drottningar från de linjerna klarar sig helt utan bekämpning.
    http://www.apisjungels.lu/index_Page563.htm
    Om du får köpa av honom be att få hälsointyg där bina är testade för trakékvalster (förutom mot yngelröta) och du måste söka införseltillstånd från Jordbruksverket (vilket inte brukar vara något problem).
    Bert Thrybom Har bra VSH-material, men kanske han inte kan erbjuda drottningar i år.
    Bondbina på Gotland har också lägre infertilitet på kvalstren, vilken är ungefär samma sak, i alla fall i praktiken, som VSH. Men jag vet inte om man kan köpa avelsmaterial av dessa. Kanske Åke Lyberg  på Gotland vet.

    Patrik
    Precis. Beskrivning finns i nr 7/8 av Bitidningen.
    http://dmweb.v-tab.se/webpages/bitidningen/bitid-0007.html
    Kanske lättare att komma igång om man får tag på bin som redan är på väg en bit. Men man kan alltid testa i princip vilka bin som helst. Men många har nog inte så värst mycket VSH, så det finns risk att man tröttnar. 10-25% VSH-index är närmast att kalla bakgrundsbrus, i alla fall 10 %.

    Edward
    Vad har du för källmaterial till en så pessimistisk syn?
    Jag vet flera exempel. Man kan tillägga att närheten till andra bin påverkar mycket. Om det är reinvasionen i sig eller ständigt utbyte av olika stammar av kvalster och virus som ställer till större problem än i isolerade områden där man inte tar in nya bisamhällen (eller parningskupor) vet väl ingen.

    Olof
    Man ska vara försiktig med alla patogener och parasiter, inte bara från andra länder. Ska man ta in avelsmaterial är det i alla fall lättare att hantera än om man tar in hela samhällen som det finns de som har gjort. Såg ni i Bitidningen han som tog med sig 70 samhällen från Tyskland till Dalarna. Jag trodde det skulle bli fullt i insändarspalten i Bitidningen, men inte en reaktion. Och inte har jag hört om några trakékvalster där heller. Men man skall inte förringa faran. Om man tar in drottningar är det viktigt att få hälsointyg på trakékvalsterundersökning av bisamhällena från vilka samhällena i vilka drottningarna odlats och varifrån följebina tagits. Sedan tar man död på följebina så snart burarna anlänt och byter följebin. Allra minst risk är att ta in kakbitar med ägg och späda larver. Minst risk är att inte alls ta in något från ett annan land. Men det finns de som säljer drottningar från avelsmaterial från Danmark. Och i Danmark har man i alla fall haft trakékvalster. I Norge hittade man trakékvalster för ett antal år sedan, men de verkar ha försvunnit… I Finland finns det däremot. Ett tag verkade det vara lite problem. Men nu hör man ingenting om det. Men som sagt man ska inte förringa risken.

    #17951

    Bert Thrybom Har bra VSH-material, men kanske han inte kan erbjuda drottningar i år.

    Bert kommer definitivt inte att ha några VSH-bin till salu i år, varken drottningar eller drönare och troligen inte nästa år heller vad jag kan förstå. Detta då de ska testas och utvärderas ordentligt först innan någon försäljning blir aktuell.

    #17954

    OK Genfors
    Jag vill inte kalla mina bin VSH-bin, men jag gjorde VSH-test på några drottningar förra året. De som verkade mest lovande att ev kunna ha litet mer VSH, och det hade de. Jag odlar en del drottningar, men får inte många att sälja. Om du inte får tag på nån annanstans och vill prova så kan du höra av dig. http://naturligbiodling.eu/blogg/ Under ”Om bloggen” hittar du mailadress.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in