Ympad honung

Hem Forum Kvalité i honungsproduktionen Ympad honung

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14667

    Hej,

    Sedan ett par år ympar jag min honung istället för det tidsödande rörandet som jag tidigare kämpade med. Jag har märkt att den ympade honungen, trots låg vattenhalt efter några månader börjar ändra karaktär. Från att ha varit stenhård efter ympningen börjar den efter några månader att bli mjukare. Efter ca 6 månader har den tom skickat sig med jäsning som följd. Detta som sagt inträffar trots en låg vattenhalt. Detta har aldrig tidigare inträffat när jag rört honungen. Då har jag haft burkar som stått i rumstemperatur i flera år utan problem. Någon som har haft samma erfarenhet av ympad honung?
    Mvh
    Fredrik

    #17871

    Hej!

    Det låter trots allt som att du har för hög vattenhalt i din honung? Jag har aldrig förut hört talas om honung som börjat jäsa om den haft under 20% i vattenhalt.

    Vidare låter det som om något är fel i receptet på din levande ymp?

    Ett alternativ är att du kanske inte haft tätslutande plåtlock, utan felaktigt haft plastlock och förvarat burkarna i en miljö som varit fuktigare utanför burkarna? Honungen suger mycket lätt åt sig av högre luftfuktighet om den inte är förseglad!

    Till de som snålar och inte använder riktiga plåtlock brukar jag säga:

    ”Ställ in två burkar med ättiksgurka eller rödbetor i kylen, med ett lock av vardera plåt respektive plast, och iaktta vad som händer när tiden går.”

    mvh

    #17872

    Vidare låter det som om något är fel i receptet på din levande ymp?

    Ja, för stor andel ymp ger sämre lagringsstabilitet.

    #17873

    Hej,

    Tack för kloka svar!  🙂

    Intressant med rådet om rådet med levande ymp! Jag brukar inte göra ympen så vetenskapligt utan det blir ofta på en höft! Då blir det oftast mer ymp än rekommenderat i recepten! När det gäller vattenhalten är den altid under 20% och jag använder glasburkar med nya plåtlock, så det bör inte vara problemet! Jag får pröva att inte slarva med proportionerna mellan ymp och honung denna säsong!
    Trevlig vecka!
    Fredrik

    #17876

    Ett alternativ är att du kanske inte haft tätslutande plåtlock, utan felaktigt haft plastlock och förvarat burkarna i en miljö som varit fuktigare utanför burkarna?

    Är det så att de burkar med plastlock som går att köpa i biodlingsaffärerna inte håller tillräckligt tätt?

    #17878

    Inte lika bra som glasburkar

    mvh Edward  😛

    #17879

    Är det så att de burkar med plastlock som går att köpa i biodlingsaffärerna inte håller tillräckligt tätt?

    Helt korrekt! De är totalt värdelösa… Minns jag rätt så är de inte godkända av SBR´s honungsbedömningsreglemente heller?

    #17881

    Finns det nån fiffig förklaring till att lagringsstabiliteten försämras om det är för mycket av ymp i det hela ?? Själv rör jag det som kommer från mina två samhällen….

    Lars A

    #17882

    Är det så att de burkar med plastlock som går att köpa i biodlingsaffärerna inte håller tillräckligt tätt?

    Helt korrekt! De är totalt värdelösa… Minns jag rätt så är de inte godkända av SBR´s honungsbedömningsreglemente heller?

    Stämmer inte  😉 http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/894/Förpacknings-,%20etikettregler%20120627%20.pdf

    mvh Edward  😛

    #17883

    Inte lika bra som glasburkar

    mvh Edward  😛

    Har alltid trott att plasten var på väg att fasa ut metallocken. Det blir byte i orderingången till sommaren hör jag.  8)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in