Ympning i kylskåp

Hem Forum Honung och andra produkter från bikupan Ympning i kylskåp

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14859

    Hej alla bikunniga!
    Mitt övertagande av bisamhällen är en lång historia med ett antal twister som jag inte kunde förutsett. Kort sagt så har jag först nu slungat honung och fått min första egna skörd (känns speciellt och väldigt bra) som jag nu ska ympa.

    Har läst om EKOBI och följde anvisningarna beträffande proportioner. Men jag det är lite kallare än rekommenderat i mitt kylskåp, varmaste läget var 7ºc och alternativet är rumstemperatur. Den står för tillfället i kylskåpet eftersom det är närmre de 10ºc jag har läst rekommenderas. Hur kommer detta påverka ympen? Blir det en ymp alls när det nu är lite för kallt för den?

    Som alltid tacksam för att ta del av er kunskap i biodlingens ädla konst 😉
    Mvh Fredrik

    #18778

    Vad har du för utomhustemperatur nu om dagarna? (Jag vet ju inte var i vårt vackert avlånga land du finns, men nog har du över +7 grader ute?)

    Har du inget annat än nämnda kylskåp, så sätt i en dygnstimer i vägguttaget. Kör med tex var tredje kvart intryckt, justera efter behov första timmarna med koll på termometern…

    Man får va lite uppfinnare här i jordelivet.  😉

    #18781

    Befinner mig i Kalmar och utetemperaturen har varit rätt så sladdrig här, var ju 18º i lördags och 5º i morse. Men snittet ligger kanske någonstans runt 10-11º, hade inte ens tänkt tanken på att ha den på balkongen men det är nog det bästa för tillfället.

    Tack för att du inte idiotförklarade mig rakt av, det gjorde jag själv nu när jag inte tänkt den tämligen uppenbara tanken 😉

    #18782

    Det fungerar bra även några grader för kallt.
    Mvh /M

    #18783

    Det fungerar bra även några grader för kallt.
    Mvh /M

    Men inte lika bra…

    #18785

    Flyttade ut ympen till balkongen, men då har den spenderat 1,5dygn i 7 grader så lite under optimalt med andra ord. Nu är det 9-10 ute så det blir nog bra. Hoppas på att den ska vara klar imorgon så jag kan tappa på burk. Skönt att veta att det går även om det är lite kallare även om det är bäst med tio grader.
    Tack för era svar
    Mvh Fredrik

    #18786

    Annan ymprelaterad fråga, när ympen väl är färdig hur snabbt ska man använda den? Den är inte klar idag och helgen ser lite tight ut så den kanske kommer bli klar fredag kväll men då kan jag inte använda den före typ söndag. Ska man fortsätta röra i den 2 gånger om dagen tills man använder den?

    #18788

    Nu börjar jag fundera hur det ska se ut när den är klar… Enligt SBRs instruktionsbild så är det när den känns fast när man tar den men att den snabbt blir krämig när man blandar den.

    Visst blir den krämigare när jag blandar den men jag skulle inte säga att den är så fast som man tänker att honung ska vara när den är 10 grader kall. Ska den bli fast-fast eller bara så att man märker att den blir krämigare? Idag är fredag morgon och jag gjorde ympen måndag kväll så nu 3.5 dygn. Vad tror ni ?

    #18789

    Har du kollat vattenhalten? Det låter som den är hög.

    #18790

    16,5% ska den vara om jag kan lita på min nya refraktometer

    #18791

    Låter som den behöver ett dygn till. Den ska se ut som slät sockerkakssmet men vara ganska styv och svårarbetad.
    (Något låg temperatur eller honung med mycket fruktos måste ev kompenseras med lite extra tid i ymp-skapandet)

    Det allra viktigaste är det regelbundna vispandet som ska säkerställa att kristallerna är tillräckligt småmosade som grund för den kommande kristalltillväxten .

    Mvh /M

    #18830

    Tänkte återkoppla. Jag vispade något extra dygn sen ringde jag och pratade med ett par odlare i föreningen och de tyckte att det var dags att hälla i. Sagt och gjort, tappat å klart. 3 veckor senare hade honungen kristalliserat fint, besiktningen visade vattenhalt 15,9% och honungen smakar fint. Honungen blev godkänd och jag har beställt mina första SBR-etiketter. Stor dag för färsk biodlare.

    Dock är den väldigt hård i sin konsistens, min logiska hjärna kopplar ihop det med realtivt låg vattenhalt.
    Hur gör man om man skulle vilja ha honung som inte är fullt så fast ?
    Är det avhängt vilken nektar som samlats in eller kan man påverka den i kristalliseringen ?

    #18831

    Dock är den väldigt hård i sin konsistens, min logiska hjärna kopplar ihop det med realtivt låg vattenhalt.
    Hur gör man om man skulle vilja ha honung som inte är fullt så fast ?
    Är det avhängt vilken nektar som samlats in eller kan man påverka den i kristalliseringen ?

    Jag hade rapshonung som var stenhård, och den blandade jag med sensommarhonung med högre vattenhalt, vilket gav en mjukare konsistens. Dock inte lika god som ren rapshonung, men det är ju en smaksak.. 😉

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in