Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
Gamla Forumetanvändare
KeymasterJust noterat att hela tomten är dekorerad med emm solgula/maskrosgula fläckar runt 3dm emella…. Så nog blir det gösslat alltid. Konstigt att jag aldrig sett förut
Gamla Forumetanvändare
KeymasterAllt lugnt alltså. Ja är det några som förstår energi är det bina 🙂
Gamla Forumetanvändare
KeymasterNå jag har en undring, har idag 1a ggn nånsin sett bin vid två tillfällen 'snabblanda' för att omedelbar uträtta sina behov, senapsgula lösa droppar. Alla kupor verkar annars ok. Landningen skedde ute i naturen 50talet m från kupor.
Nån anledning till oro ?Pass upp så att det inte blir lokal övergödning bland växterna!
Gamla Forumetanvändare
KeymasterJag har läst att naverlönn ger gott om nektar och planterat ett antal träd som först i år har blomknoppar. Spännande att se om Bina hittar dit.
Naverlönnen är sanslöst bra som nektargivare!
Gamla Forumetanvändare
KeymasterLönnen kan mycket väl ha bin, lite svårt att se eftersom träden är höga. Idag var det lugnare med vinden och då såg jag faktiskt bin i körsbärsträdet 🙂 Jag har också mycket slån i närheten, men dessa ratas av bina. Maskrosorna har precis börjat sin blomning och når klimax om några dagar.
Jag har läst att naverlönn ger gott om nektar och planterat ett antal träd som först i år har blomknoppar. Spännande att se om Bina hittar dit.
Gamla Forumetanvändare
KeymasterÄr du säker på att bina inte är i lönnar eller höstraps eller maskrosor som blommar för fullt nu? Visst är det bra fart på bina nu i Skåne, men de väljer ju mycket hellre lönn och raps och maskros framför körsbären.
Gamla Forumetanvändare
KeymasterLN glömde jag skriva
Gamla Forumetanvändare
KeymasterHej,
Ni kan köpa en färdig silikonform för gjutning av mig för 1400 kr.
Se länk: http://www.biodlarna.com/forum/index.php?topic=1541.0
Mvh,
OskarGamla Forumetanvändare
KeymasterPressreleaser är bra, opinion är nog det enda som kan möta.
Gamla Forumetanvändare
Keymaster..
Gamla Forumetanvändare
KeymasterVi i SBRs styrelse kan bara överklaga. Vi har också skrivit pressreleaser som har fått mycket uppmärksamhet i media.
Vad förväntar du dig att SBR gör mer. Vad har du i tanke när du säger att du inte tror det räcker? Vad tänker du själv göra?
Mvh
Bo Malmsten
Styrelseledamot i SBRGamla Forumetanvändare
KeymasterJo jag läste nog det men känner att, jag i vart fall inte ser eller tror det kommer räcka, och faktiskt anser det är så illa att några ”intressenter” av vad naturen ger ska få förgifta oss andra, att jag är beredd göra mer. Speciellt i dagar där ”sustainable” har så fin klang. Kanske ska jag bara hoppas jag har fel ? Vad är oddsen
Gamla Forumetanvändare
KeymasterSBR har redan lämnat en överklagan till Mark- och Miljödomstolen. Läs artiklar på SBRs hemsida.
https://www.biodlarna.se/darfor-overklagar-biodlarna-kemikalieinspektionens-beslut/Gamla Forumetanvändare
KeymasterOk,smart av dom som vanligt, kan ju stämma med att just hon slutade lägga ägg tidigast, fast det kunde ju förståss bero om hon var borta tidigt såg henne inte vid invintring. Letade inte då det var ganska stort sh. (Ja.. jag borde gjort viceprov .. 🙂
Gamla Forumetanvändare
KeymasterDet behöver absolut inte betyda att samhället är drottninglöst. Det allra troligaste är snarare att samhället har fel fördelning av åldrarna på arbetsbina, dvs att för hög andel är gamla bin.
-
FörfattareInlägg








