Gamla Forumetanvändare

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 4,562 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: Innerväggar i yngelcell #20340

    Putsat till denna sida med information om bivax med bilder:

    https://alltomhonung.se/bivax

    som svar på: Innerväggar i yngelcell #20339
    som svar på: Innerväggar i yngelcell #20338

    Jo jag vet vad det är, men jag skulle vilja veta vad det gjorda av. Bina framställer vad och honung,prpolis osvv. Och så även kokonger. Vad består kokongen av ?

    som svar på: Innerväggar i yngelcell #20337

    Det är kokonger typ, använd som braständare är tipset.

    som svar på: Varmbygge eller kallbygge med Langstroth? #20336

    Hej allesammans!
    Eftersom en Langstroth-kupa med 8 eller 10 ramarslådor inte är kvadratisk, utan rektangulär, så går det inte (i vart fall inte som standard) att få varmbygge med Langstroth. Har jag förstått rätt?

    Därmed är Langstroth (oavsett 3/4 (Farrar) eller 1/1) kallbygge (ramar längs med flustret (vinkelrätt mot flustret)).

    I teorin: För att få varmbygge med Langstroth (om någon nu av anledning skulle vilja det) behöver man i sådana fall ha cirka 12-14 ramarslådor för att få Langstroth kvadratisk och därmed kunna placera ramarna på på tvären (parallellt med flustret).
    Ett annat teoretiskt sätt att få varmbygge med Langstroth är att placera flustret på långsidan, istället för på kortsidan som är standard. Då kvittar det hur många ramar man har per låda.

    Jag är på inget sätt intresserad av att få varmbygge med Langstroth. Jag vill bara säkerställa att jag har förstått rätt att Langstroth är kallbygge som standard.

    Mvh Andreas

    Du har förstått saken riktigt, dvs Langstrothlåda med 10 ramar ger alltid kallbygge om man använder de kommersiella bottnarna. För övrigt får man en kvadratisk låda i Langstroth om man har plats för 12 ramar i denna. (Liksom 8 st Svea eller 10 st Lågnormal ger en kvadratisk låda.)

    som svar på: Biodlingsteknik från verklig upplevelse #20335

    If I want to know more about this. What should I do Please tell me.

    som svar på: Honungspris hos Svenska biprodukter #20334

    Do not know how much you can help me get this information because I want to access a lot of information, do not know how to help me?

    som svar på: Biodlingsteknik från verklig upplevelse #20333

    Do not know how to help me? About the knowledge I'm looking for, I'm following up on sharing this information.

    som svar på: skälderhus botten #20332

    ok , jag har inte bottnarna hemma så att jag kan prova ,har tyvärr redan bestämt att jag ska ha dom , ska titta om det går att göra någon trä list i höjd med listen ev sänka om det blir för högt .priset var vad en kostar ,så får i värsta fall sälja dom vidare

    som svar på: skälderhus botten #20331

    Det går att ställa släta lådor på falsade men falsen blir exponerad, alltså eventuellt mer drag, köldbryggor. Bigången blir också eventuellt högre och då kan det eventuellt bli vildbygge. Är nog säkrast och köra samma kuptyp, med fals eller utan på hela kupan.

    som svar på: Tre kupor tomma/övergivna #20330

    Jag tycker du borde kontakta vår bihälsokonsulent Preben.
    preben.kristiansen@jordbruksverket.se

    som svar på: Tre kupor tomma/övergivna #20329

    Tömda kupor på hösten har kopplats till högt varroatryck. Men kan även bestå i drottningfall och/eller röveri alt. en kombination. Att alla tre kupor betett sig likadant är oroande och att drottningen dött i alla tre verkar långsökt. Hur har din varroabekämpning gått?

    som svar på: Bygga eget kläckskåp #20328

    I Bert Tryboms bok Biavel och insemination finns en beskrivning på hur man bygger ett kläckskåp av ett miniväxthus i plast. Ett sådant byggde jag till en materialkostnad av ca 400:-, och det fungerar väl.

    som svar på: Träkupa norsk #20327

    Använd den måtten för yngel låda ( så du har mycket plats för Ynglen ) sen till skattlådor har du halv Norsk ( HLS ) så spara du ryggen
    dessa kan du göra av vanliga brädor ( en fyrkantig sarg ) Har själv Norska lådor och kommer att ha HLS lätt vikts sargarna som är gjorda i friggolit , men du ska bara ha trä , skulle viljat till hört  någon sådan sertifiering med äger inte någon mark eller har någon plats som man kan garantera att det följes ekologiskt

    som svar på: Bäst biras för nybörjare #20326

    Svärmtröga, snälla bin som sköter sig själva finns inom alla raser. Sedan tror jag precis som Thomas att buckfast drar in mer honung. Vi hade buckfast när jag var ung och de drog in mängder, men nu har jag ligustica och de drar in bra också, men jag är ffa nöjd med snällheten. Sen rövar de mer vilket kan vara lite jobbigt.
    Men det viktiga är väl att man ska försöka ha samma bin som andra i området. Som nybörjare händer det allt för ofta att en drottning ”försvinner” och då går där en ny som parar sig med drönarna från trakten. Om man då har annan ras än andra får man bekymmer.

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 4,562 totalt)