arvsgång

Hem Forum Biavel arvsgång

Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15822

    Kan du danska då?! Det finns en annan bok som heter ”DRONNINGAVL, ARVELIGHEDSLARE OG FORAEDLING AF BIER”
    EGIL HOLM

    man kan beställa den på http://www.eigilholm.dk

    #15885

    Hej Marie.
    Får jag rekommendera ”Principles of Population Genetics” av Hartl & Clark – som ger en god bottenplatta och att slå i, men följande är ett ”måste” – ”Quantitative Genetics” av Falconer & Mackay. (båda finns säkert på bibl.)

    Kunde man inte engagera Bengt Andreasson att ha en frågelåda i detta forum – Bengt är suverän på att göra svåra genetiska frågor enkla, så man begriper det hela. Detta då till gagn för oss alla. Det skulle vara ett steg till att öka kompetensen hos biodlarna.

    Båda böckerna har anlänt! Kostade ca 1.500 sek på Amazon.

    #15888

    Kan du danska då?! Det finns en annan bok som heter ”DRONNINGAVL, ARVELIGHEDSLARE OG FORAEDLING AF BIER”
    EGIL HOLM

    man kan beställa den på http://www.eigilholm.dk

    De tar tydligen bara Danska betalkort. Man kan handla den Engelska nya upplagan från Ibra.org.uk

    #15891

    Nejdå, jag har köpt av Eigils företag på faktura.

    #16070

    Marie inledde denna tråd med frågan; ” vet någon av er arvsgången på de vanligaste egenskaperna? jag gör det inte…”
    Ja, det har inte kommit något svar till henne och det beror kanske på att det är svårt att svara. I SBR´s bok om Biodling finns ett kapitel om avel, där trycker man på att det finns mängder av felkällor, men anger t.ex. en arvbarhet ( H2 ) för honungsproduktion på ca .23 (0,16 – 0,27) och polleninsamling på ca 0,3 till 0,7. Men det är svårt att mäta eftersom miljöfaktorer tycks spela en stor roll för bina. Man ska nog ha en relativt stor avelspopulation, där man mäter över flera år, dvs. flera generationer innan man säkert kan tala om en säker arvbarhet. Men genom att systematiskt mäta den eller de egenskaper man vill förändra och göra sitt urval bland de 10-15 % bästa enligt det egna urvalet så kommer man några steg närmare målet – och kan då oxå ange de arvbarhetsvärden som gäller för dina bin, Marie. Så om några år vet på ett ungefär hur dina bins arvbarhet är. /LN

    #16117

    Jag tror att Bert Thrybom´s bok Biavel och Insemination samt Åke Hanssons Bin och Biodling räcker mer än väl för oss alla.

Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in