Bildtråd Biodling

Hem Forum Allmän biodling Bildtråd Biodling

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 68 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14245

    Kollar bara att man kan lägga in bilder. (max storlek 128k)

    #15596

    Tänk vad ett år går fort. Jag minns förra påsken (2011) med blodsmak i munnen.

    Många lådor att sprutmåla. Ännu flera ramar att rolla med vax. Jag känner paniken än bara jag ser bilderna.

    http://www.youtube.com/watch?v=MRS6PuATRxU

    #15597

    Biodlarverkstaden påsken 2011.

    #15702

    Hej,

    En lite undran ifrån en absolut nybörjare.

    Vad menar du med nedanstående ?

    Ännu flera ramar att rolla med vax.

    Behandlar du ramarna med vax och i så fall varför då då  😉

    Mvh

    Michael

    #15705

    Jag använder plastramar som rollas med ett tunnt lager vax på båda sidor. Ramarna har en prägling som liknar en vaxmellanvägg. Jag smälter vax i en vaxsmältare och doppar en roller och rollar på plastramens sidor (som att måla tjock färg).

    Bina bygger sedan ut ramarna precis som vanligt.

    #15724

    Snygga honungsburkar!  ;D

    #15761

    Aha det förklarar saken, tack för förklaringen 🙂

    Antar att det spara en massa tid efter att ha trådat enbart 40 ramar och lagt i vax mellanvägg inser jag attd et tar en del tid 😉

    #15763

    Rolla 5 st plastramar tar ca 1 minut. Behöver inga apparater för mellanväggar el dyl.
    Vaxsmältaren behövs dock men många har en sådan redan.

    #15766

    Drottningcell.

    #15767

    Bättre bild på en plastram.

    #15768

    Vaxet är en körtelavsöndring som bina svettas ut när de är 12-18 dagar gamla. De åtta vaxkörtlarna finns på buksidan av bakkroppens 3:e- 6:e  kroppsringar. Varje körtel består av en samling ursprungligen platta celler men som blir cylinder-formiga när vax­avsöndringen kommer igång. Vaxet pressas ut på vax­speglarna som små vita fjäll.

    Normalt sker byggnationen under våren och försommaren. För att tillverka vax behöver bina värme (33-36°) och honung/foder. De vaxproducerande bina hänger nästan orörliga i täta klungor eller långa kedjor i väntan på att de åtta vaxfjällen skall tränga fram mellan bukringarna.

    Vaxfjällen är oregelbundet formade skivor ca 0.5 mm tjocka och att det behövs ca 1.250 st vaxfjäll till 1 g vax.

    Ingen vet exakt men detta är ett medel av alla den info som figurerar.

    #15769

    Man kan automatisera vaxrollningen … när det börjar bli jobbigt!

    #15909

    Rapsen är på gång i Danmark, en bild från Gadbjerg på Jylland.

    #16062

    Frivillig vaxrollare sökes  ;D  Jag har hittat det perfekta sommarjobbet!
    377201241405P78c5.jpg

    #16065

    Var köper man egentligen billigast vax för att rolla på ramarna? Känns ju onödigt att köpa präglade vaxmellanväggar och smälta ner dom.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 68 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in