Bildtråd Biodling

Hem Forum Allmän biodling Bildtråd Biodling

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 68 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17065

    100 kg bivax i nygjorda snittar!

    #17066

    Gult fint bivax som doftar!!

    #17067

    Äntligen har du skaffat ett riktigt ergonomiskt format och gått över till Svea  ;D

    mvh edward  😛

    #17068

    Det blev 235 x 275 på snittarna. Snittar är lättare att hantera, de är renare än klump och de kan användas till vaxljus.

    Det enda formatet duger till är vaxljus! Bara att smälta ner och rolla på ramarna.

    #17069

    Det tog ca 5 minuter att göra ett vaxljus.

    #17070

    Förresten man får två fina vaxljus från en sådan platta. En platta väger ca 75 gram.
    Jag säljer väldoftande ljus på jobbet för 50 SEK för två ljus.
    Det blir 666 SEK/kg. Ca 10 ggr mera än inköpspriset och har man rätt verktyg och rätt temp på vaxet rullar man in veken på två ljus på en minut.
    Jag har gjort 50 förpackningar som ryker på jobbet i veckan inför julen, säljer lika bra som honungen till jul.
    3.7 kg vax för 2.500 SEK, det är kanske jag som skall fnissa!!!!

    #17099

    Presentförpackning. Representationsförpackning!

    Ingen tackar nej till en burk med hög prasselfaktor.

    #17102

    Importsiffror på Kinesisk honung till Sverige.

    #17103

    En liten dimmig artikel pga verktygen om fusk med Kinesisk honung i USA (Om-märkning)

    https://docs.google.com/open?id=0B7qClAm5m4rgSktRRndpOGh2UjA

    #17105

    God Jul & Gott Nytt År! Vi hoppas på ett mindre regnigt 2013.

    #17116

    Eget omsmält efter första rensningen, det går att rena en omgång till om man anser det nödvändigt. Eller så karvar man bort lite mörka partiklar på kanterna.
    Vaxet är hyffsat rent för att rollas på plastramar och är förhoppningsvis fritt från aktiva sporer från AY/EY och nosema.
    Bifor-avgjutningen är lite väl klumpig och ohanterlig. Kikade på brödformar med teflon idag som tål 250 grader. Det formatet hade passat bättre och sätter sig utan sprickor.

    #17159

    200 kg nya snittar som packas om.

    #17174

    Ny flaska för flytande honung 2013.

    #17230

    Syrup med honung (mängd ej specificerad) 500g 12:48 sek

    EU är inte så speciellt konsekvent med reglerna.

    #17235

    Jag studerade honungshyllan i närmsta Ica Maxi butik igår, dom hade ca 20 olika sorters honung varav 2 var svensk honung och ingen av dom ca 20 var producerad eller med etikett från SBR. Däremot fanns HF där med flera olika importvarianter, ”ekologiska” och ”vanlig” honung och deras burkar pryds stolt med den sk slingan. Jäkligt trist att se  >:(

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 68 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in