Info om HF Produkter i butiker

Hem Forum Honung och andra produkter från bikupan Info om HF Produkter i butiker

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14408

    Nu hittade jag en burk med hylletikett SBR Honung 49:90 för en 700g burk i butik.

    HF importerar, blandar och dumpar priserna.

    Det står inte ”Import” på burken som någon påstod att det alltid skulle vara om det förekommer något annat än Svensk honung i burken.

    Både Svenska och Danska yrkesbiodlare har fått betydligt lägre rapsskördar än åren tidigare pga vädret (regnet). I Danmark har honungsproducenter fått in ca hälften av ett normalår. Ändå exporteras stora mängder honung till länder inom EU.

    a08201252558P4cfd.jpg

    #16571

    Det var VD på honungsförmedlingen Christer Ankarlid som lovade att det alltid ska stå import på burken om den innehåller importerad honung. Låter som den nya ägaren har kommit med nya ägare direktiv.

    #16611

    Hur kan en sådan flaska med 10% tillsatt Fruktos ha Svenskt Sigill märke?

    #16613

    Det värsta tycker jag att SBR ”lånar” ut sin slinga till att saluföra det hela.
    Ett varumärke biodlare under lång tid byggt upp fördärvar man nu på ett ganska lättvindligt sätt.
    Kunde vara intressant att höra vad dom som beslutat om detta hade för tankegång när man lät det ske???

    #16615

    Det värsta tycker jag att SBR ”lånar” ut sin slinga till att saluföra det hela.

    Nu är det inte så att SBR ”lånar” ut slingan, de tar betalt för att låta HF använda den  😉

    mvh edward 😛

    #16620

    Jo Edward jag vet, frågan är bara vad man får betalt för det? Vad man gör nu är att sälja ut ett väl upparbetat varumärke till någon som tycks sätta det på allsköns honung, Import honung, flytande ”honung” med Fruktos tillsatt mm, är det vad SBR och dess medlemmar vill bli förknippade med?

    #16622

    Antar att vi i framöver kommer att få se mer och mer flytande honung i hyllorna i butikerna och den hårda naturliga honungen kommer att bli svårare att sälja. Detta kommer att resultera i att fler och fler kommer börja ha tillsatser i sin honung. Tyvärr så är det kunden som bestämmer vad vi ska tillverka.

    Men lyckas vi informera dem om att svensk honung inte är flytande så kanske det inte blir så men det är ingen utveckling jag tror på. Kolla bara på Arla mjölkpaket med skruvkork i plast den är mycket mer miljöovänlig och dyrare men ändå går Arla över till dem.

    #16623

    För att få sälja honung med tillsatser t ex Fruktos 10% eller aroma ämnen (smakämnen) som även omfattar alkohol (Wiskey/Cognac) etc krävs att biodlaren är registrerad som livsmedelsföretag.

    b08201293855P9db9.jpg

    #16624

    Hmmm  ::)

    Kan det var en nackdel att svenska konsumenter vill ha flytande honung?

    Eller kan det rent av var en fördel att de har anammat utländska matvanor och brukar mer honung och även använder sig av den i matlagning och konsumera mer honung total sett?

    Har för mig om man värmer svensk honung i micron blir även den flytande  😉

    mvh edward 😛

    #16625

    Att flytande honung har fått ett uppsving beror på att den används i många matlagningsprogram i TV. Köper man den så är man begränsad i sin användning.
    Den riktige honungsälskaren vill ha hårdhonung, hellst kallrörd. Rinner honungen av osten på smörgåsen blir han förbannad. Det kommer alltid att finnas efterfrågan på hård finkristallig honung, det är ju en ren naturprodukt som vi skall vara rädda om.

    #16626

    Det går att göra kristalliserad honung lite grövre och mjukare så att det fungerar i matlagningen också. Att honungen sakta rinner av skeden och blandar sig lättare.
    Kanonhård kristalliserad raps är nog den jobbigaste honungen för alla.

    Jag har sålt färskhonung i olika förpackningar sedan 2008 och det är inget problem att bli av med. I år har det mesta sålts privat på arbetsplatser, 600 kg gick på några veckor och man köpte ofta lådor.
    Då att det varit nyslungad honung enbart värmd via vaxavskiljaren och tappad efter klartanken. Inga tillsatser och honungen har sett olika ut beroende på vilka bigårdar som bidragit.
    Att efterfrågan på färskhonung ökar märker i alla fall jag av i min lokala produktion.

    #16627

    Folk verkar vara som galna efter honung verkar det som…………. både alldeles färsk och rörd/ympad.. En av hustruns arbetskamrater ville prompt ha på direkten så han blev vid en trekiloshink (en livsförbrukning för min egen del) direkt efter slungningen och var jätteglad över det !!

    #16628

    Många gånger är det förstagångsätare som skall ha nyslungad okristalliserad honung, för dem har hört att det är ju så gott. Och det är det ju oxå. De slickar i sig varje dag första veckan, men så glömmer de bort burken eller är mätta på det. Sedan efter två månader ta de fram burken igen och till sin fasa upptäcker de brun grovkornig sörja eller klump. Sedan vill de ha
    riktig honung, finkristallig och så där perfekt mjuk.

    #16629

    Vilka fördomar!

    #16630

    Ja kanske, men det är många utav mina kunder som gått den vägen och kommit till mig.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in