Instrumentell Insemination

Hem Forum Biavel Instrumentell Insemination

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 34 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14247

    Denna tråd kommer att handla om sommarens drottningodling med Dr Joseph Latshaw's instrument. Det finns olika ideér och olika instrument om hur allt skall gå till. Jag har dock blivit skolad efter en metod och tänker använda mig av den.

    CO2 utrustningen är en vanlig Sodastream flaska med en finjusterande manometer.

    #15587

    Latshaw's instrument.
    http://www.latshawapiaries.com/

    #15588

    Manometer med tryckmätare och finjustering (nålventil).

    #15726

    Hej Sten-Åke å ni andra som är intresserade av inseminering.
    Spännande med Latshaws instrument som han nu har förbättrat sedan jag såg det senast. Ser enkelt å smidigt ut att inseminera ( om man är stadig på handen när gadden ska ”fösas” undan.) Den enda invändning jag har är att risken för att man kontaminerar spetsen på sprutan, som man oxå ser på hans video –  annars verkar det hela mycket bra. Det är oxå en träningssak. Instrumentet är billigare än de ”standard” instrument som man köper från Tyskland. Jag måste oxå få berätta att Svensk Biavel har en kurs i drottninginseminering i sommar, där vi har en plats kvar. Se hemsidan; http://www.svenskbiavel.se för den som vill få lite hjälp på traven med att inseminera. Men det blir roligt att följa Sten-Åke med detta instrument och höra hans synpunkter.

    #15731

    Jag är mera intresserad av en riktigt bra genetikkurs på några veckor i England eller USA. Jag har provat Schley's apparat och jag tyckte den var krångligare. Men på kursen jag gick fanns det flera varianter och årsmodeller. Jag föll för det här instrumentet och därför har jag kanske lite onödigt två st. Håller med om att det är prisvärt, och till de instrumenten har jag flera ”sprutor”.

    En kapillär räcker till 8-10 drottningar, sedan byter man. Jag har ca 1.000 st 100UL blå kapillärer. Oavsett vilket instrument du väljer har du en kapillär mot flera drottningar och vilka garantier har man att de andra instrumenten inte berör med spetsen?
    Själva sprutan fungerar ungefär som Harbosprutan.

    Menar du kontaminering mellan drottningarna? Man har alltid möjlighet att torka av kapillärspetsen men i de fall jag deltagit har ingen gjort det.
    Viktigt är dock att tvätta igenom allt med streplösningen innan man börjar.

    #15734

    Hej –  Jag blir lite ledsen när du så pejorativt uttrycker dig på det sättet som du gör. Du vet ju ingenting om den kurs som Svensk Biavel anordnar med Bert Thrybom som kursledare. EN kurs behöver inte bli bättre för den än lång, däremot får man anpassa kurslängden till deltagarnas kognitiva förmåga. Dina kurser i England eller om det var i USA omfattade väl mer än bara inseminering om den var ”några veckor” lång  –  gissar jag.

    Men det blir spännande att höra dina rapporter om hur det går för dina II drottningar i sommar.

    #15744

    Nu missförstod du svaret.

    Jag har gått en kurs i II i England och behöver kanske inte en till.
    Men avsnittet om bigenetik var begränsat på 3-dagars kurser som mest får betraktas som introduktion.

    Var finns utbildningen i genetik (om bin) på högskolenivå? Jag hittar inget här hemma och jag tentar gärna av en sådan utbildning. Men det finns mera att välja på i andra länder och språket är i mitt fall inget problem. Utomlands finns många enstaka kurser och man får välja betydligt mera själv än här hemma med olika förutbestämda program.

    Förra sommaren satte jag 15 egna II drottningar, det blir ungefär samma i år. Sedan tränar man upp sig på instrumentet och processen, allt från antagning till avläggare. När man klämt 50 drönare kan man det ganska bra etc.

    Så länge det finns kanaler för avelsdrottningar och drönarsäd klarar man sig bra.

    #15784

    DU har rätt Sten-Åke. Det behövs en kurs i genetik med inriktning på insekter och då framförallt bin och humlor. Vi har lite här å där i olika böcker, men inget samlat på högskolenivå (vad jag vet). Kanske det finns kompendier på SLU eller Universiteten – detta är ett ämne vi borde rota vidare i.
    Baksidan är väl den att det är en mycket liten grupp som är genuint intresserad och oxå orkar jobba genom en kurs på X poäng. Kursen ska naturligtvis vara öppen för alla. Kanske detta kan vara något för Svensk Biavel att ta tag i? Det kostar alltid pengar att ta fram undervisnignsmaterial av denna typ och ha det översatt på svenska. Kanske man kan ha det på en hemsida och enbart elektroniskt – och varför inte samma stuk som Wikipedia, dvs. ett forum där användare bygger upp innehållet. Men modern genetik innehåller matte på högskolenivå som kanske oxå begränsar intresset hos gruppen potentiella användare. Jag tänker på Kvantitativ genetik som grundar sig på statistiska studier bl.a. och kompetens. Men vi kan väl fortsätta diskussionen hur avancerad en kurs ska vara till att börja med.  Kanske det räcker med att öppna upp den utbildning som finns för yrkesbiodlare och göra den allmän på t.ex. Svensk Biavels hemsida, men då i form av ”wikipedia-stuk”. Men hur efterfrågad är en öppen kurs? Ja, vi får fortsätta diskussionen.

    #15786

    Hoppsan – ovanstående inlägg hade jag i första hand tänkt mig under ”avel” – men det funkar väl här med.

    #15787

    Det går bra, tack för svaret.
    Genetikens grunder för bin borde man kunna göra som ett pedagogiskt e-learning projekt på nätet, en bas att ha innan man hoppar på kurversamhet eller för att friska upp gamla kunskaper. NP pengar!!

    #15923

    Eigil Holms bok upplaga 2009 tar upp en del om Mendels regler och några intressanta kapitel som inte fanns i första boken.

    Inplastade A4 om biets anatomi från IBRA.

    #15949

    Broder Adams race table.

    #15950

    Referensböckerna i Genetik som rekommenderades. Det är tunga böcker avsedda för universitetsstudier men med många intressanta beräkningsmetoder.
    Frågan är hur man kategoriserar sina bin, det här har jag, det här vill jag ha och hur kommer jag dit.

    #16058

    Drottningodlingen har gått segt pga vädret och nu hoppas jag bara på bra soligt väder med lite försommartemperaturer.

    Här är en del av det material som jag tänker använda. OP mössa, skjorta, munskydd, handskar är kanske lite i överkant men överkomligt i pris och hygienmässigt optimalt.

    Bättre att förekomma än förekommas. Efter några veckors otåligt väntan vill man få ett lyckat utfall.

    https://docs.google.com/open?id=0B7qClAm5m4rgZFNBNzd2WjcwOTQ

    #16059

    Sprita händerna och material är viktigt. En tryckkokare för desinfektion fungerar också bra tillsammans med U70 som är betydligt effektivare än t ex 95% finsprit.

    https://docs.google.com/open?id=0B7qClAm5m4rgRU9vMUpYXzJmbFk

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 34 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in